NP č.443 > Kultura | HudbaUtržený popKarel Veselý

Japonská zpěvačka a vizuální umělkyně Kyary Pamyu Pamyu zve do vesmíru hyperroztomilosti.

Popkulturu země vycházejícího slunce jsme si navykli vnímat jako bláznivý svět, který existuje podle vlastních pravidel. Ve skutečnosti jsou ale japonské exporty anime, manga nebo j-pop v podstatě jen západní umělecké formy (animovaný film, komiks, pop) pojímané odlišnou kulturní optikou. Je to špatná i dobrá zpráva – na jednu stranu tu máme typické produkty globalizace, která drtí všechno lokální, zároveň je ale „divná“ popkultura z východu jistou nadějí, že kulturnímu imperialismu lze vzdorovat kreativními mutacemi. Asijský pop, o kterém se poslední roky hodně mluví, je v tomto ohledu modelovým příkladem. Úzkostně naplňuje všechna pravidla své západní formy včetně umělosti (zpěváci jsou jen dokonalé produkty marketingových mašinérií), barevnosti a výstřednosti, až se stává dokonalejším než je současná hitparádová produkce z anglo-amerických zemí. A nikdo nenastavuje současnému západnímu popu tak nelichotivé zrcadlo jako japonská umělkyně Kyary Pamyu Pamyu. Její nové album Pika Pika Fantajin je pop utržený z řetězu reality.

Jednadvacetiletá Kyary Pamyu Pamyu je stejnou měrou módní návrhářka a vizuální umělkyně jako zpěvačka – její tvorbu se tak vyplatí konzumovat jako celistvý balíček nabízející halucinační přetížení všech smyslů. Pestrobarevné videoklipy, v nichž tancuje s obřími tousty a nebo inscenuje Poslední večeři s pieroty bez obličejů, mají svůj ekvivalent v obdobně bláznivém hudebním podkladu, za nímž stojí producent Yasutaka Nakata (Capsule, Perfume). Cinkají tady natahovací strojky, bublají samply z počítačových her nebo burácí smyčce; žádný efekt není dost bláznivý na to, aby se nevešel do koláže. Na povrchu je to pořád blyštivý a brakový electro-pop, lehký a lepkavý jako cukrová vata, pod ním jsou to písničky hravé a nevázané jako celá image Kyary Pamyu Pamyu, jež se stylizuje do jakési dívčí obdoby excentrického Willyho Wonky odhodlaného zaplavit celý svět svým cukrovým potěšením.

KDYŽ ROZTOMILOST BOLÍ

Stejně jako celý japonský pop těží i Kyary Pamyu Pamyu z celonárodní fascinace kultem roztomilosti (kawaii). Ponoření se do vesmíru pastelových barev, rokokových krajek a čokoládových srdíček se šlehačkou nabízí konzumentům tolik žádaný chvilkový únik z reálného světa svázaného rigidními pravidly od bezmezné úcty ke starším a nadřízeným až po maximum společenské užitečnosti. Japonci si skrze frivolní pop simulují svoji každodenní dávku jinak zapovězené výstřednosti a my na západě se zuřícím neoliberalismem jim čím dál lépe rozumíme. I pop u nás už pomalu přestává být nositelem poselství o tom, že realita se může změnit a stává se sedativem pro masy, které ztratily i poslední naději, že věci můžou být jinak. Kyary Pamyu Pamyu je v tom všem nicméně nevinně. Tuto eskapistickou funkci j-popu jako sladké iluze odtržené od reality překračuje na albu Pika Pika Fantajin směrem k něčemu zcela radikálně odlišnému. Ať už záměrně či absencí jakýchkoliv limitů jsou její pestrobarevné fantazie za hranou běžné roztomilosti a ocitají se na pomezí děsivých nočních můr, v nichž vás plyšoví medvědi chtějí celou láskou udusit. Je to trochu jako šok ze surrealistického díla, které vás nutí pohlédnout do tváře absurdity světa. V jednom ze svých raných klipů Kyary Pamyu Pamyu zvrací duhu, což je reakce, která vám po poslechu jejího alba přijde zcela přiměřená. Teď jen nevím, jestli to bude fungovat jako doporučení.

Kyary Pamyu Pamyu – Pika Pika Fantajin (Uborde / Warner Music Japan 2014)

 


autor / Karel Veselý VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Děti konzumního ráje / Karel Veselý > NP č.396 > Téma čísla Dříve se subkultury točily kolem hudebních směrů, dnes si mladí hipsteři užívají hlavně jejich kombinování.   číst dále Krása chybových hlášek / Karel Veselý > NP č.430 > Kultura | Hudba Syntax Error Tomáše Vtípila vyhlašuje válku posluchačským stereotypům. číst dále Opatrně s tím slovem na „N“ / Karel Veselý > NP č.475 > Téma čísla Hanlivým slovům je možné vtisknout opačný význam. Ale urážka se tím smazat nemusí. číst dále Hudební průmysl (znovu) na rozcestí / Karel Veselý > NP č.328 > Referát Málokdo asi bude souhlasit s názorem, že hudba je jen zboží. a přesto si kupujeme cdčka nebo mp3 na internetu a platíme peníze, ze kterých hudebníci uvidí jen minimum. vítejte do světa hudebního průmyslu. číst dále Zrození popu z ducha nudy / Karel Veselý > NP č.467 > Téma čísla Na okrajích močálů nudy mohou vyrůst překrásné květiny. Co když se ale do hry vloží Twitter?   číst dále Co přijde po ironii? / Karel Veselý > NP č.396 > Téma čísla Hipsteři jsou mrtví. Kdo nastoupí na jejich místo?   číst dále Šílené vize toxického Huga / Karel Veselý > NP č.376 > Kultura | Hudba Rapper Hugo Toxxx na své novince Legální drogy / Ilegální kecy navozuje hypnózu.   číst dále Na procházce s misantropem / Karel Veselý > NP č.440 > Kultura | Hudba Kultovní blackmetalová skupina Master‘s Hammer se na novém albu Vagus Vetus vypořádává s moderní civilizací.  číst dále
celý archiv