NP č.419 > Ženská stránkaZvíře a andělAlena Zemančíková

Denně míjím jeden originální billboard. Je na něm ležící nahá žena plnoštíhlé postavy, po které leze spousta malých postaviček mužů. Zvědavě nakukují do různých štěrbin, zdolávají obliny a sklouzávají v úžlabí. Je to reklama na parfém.

 

 

Člověk má v sobě anděla i zvíře. Kultura zvíře potlačuje a anděla vyzdvihuje, zvíře však není žádná nemoc. Je to stále přítomný tvor, který má svá práva a bez něhož by lidská bytost zahynula. Doslova, protože zvíře v nás se stará o plození a rozmnožování.

 

A protože to je, jako každý živý proces, něco tajemného, stejně krásného jako strašného, nahrnula civilizace svůj strach i odpor k tomu zvířeti v nás na ženu. Tu, která znepokojuje porody v krvi a bolestech a ještě více snad tím, že k ní muži pociťují touhu i tehdy, kdy jim vůbec o rozmnožování nejde.


Sto a jedna soutěž

V mytologii je základem života obce boj, ke kterému se vztahují všechny rituály. Ženy nebojují (ani nezasedají ve sněmu nebo nehrají divadlo), v jednom se bez nich však neobejdeme: každý hrdina musí získat ženu, s níž založí a rozmnoží rod.

Soutěž o ženu se táhne evropskou mytologií od samého počátku civilizace. Každý hrdina v ní má vždy jenom jednu šanci, když neobstojí, je o hlavu kratší. A tak héroové na Krétě proskakují mezi býčími rohy, princové bojují v turnajích a plní úkoly. Během křesťanské humanizace a romantické individualizace evropského prostoru se pak ke slovu dostává u princezen nejen jejich krása, ale i dobrota srdce, a mezi princi začínají zase vítězit zdánliví outsideři, kteří vedle umění válčit dovedou i jiné věci. Třeba mluvit se zvířaty jako princ Bajaja.

Jenže nemůže každý být králem a život už také není jen neustálý boj. Skládá se spíše z každodenních potyček, drobných vítězství a porážek. Celek životního úspěchu je jejich součtem i kombinací. Teprve tehdy se na scéně objevuje Don Juan, postava, která potřebuje prostor, v němž jsou již dobyty zámořské končiny a svět je zavalen do té doby netušeným bohatstvím. Tehdy se v příbězích objevuje muž, který dobývá ženy jako zámořské kolonie, který je drancuje a konzumuje bez ohledu na budoucnost, neboť mu už nejde o plození a zachování rodu, ale o povýšenou hru člověka, který mimo přítomný okamžik nechce nic víc. Kdo se to v Donu Juanovi ozývá? Anděl jistě ne, i když Juan tak vypadá, zvíře však také ne, protože to nezná rafinovanost. Dona Juana, toho spotřebitele požitků i dobrodružství, si vezeme s sebou i v našich luxusních automobilech.


Civilizaci navzdory

Žijeme ve světě tak komplikovaném, že anděl i zvíře v nás už nejsou jednoduché protiklady a prosazují se jen občas skrze průniky v civilizační mřížce. Některé věci přesto zůstávají v zásadě jednoduché.

V celé naší mytologii a tradici vládnou muži, což konzervativci a tradicionalisté rádi zdůrazňují jako přírodní zákon, jemuž se nelze protivit bez rizika, že dojde k úplnému vyšinutí celé civilizace. Jenomže ta civilizace už vyšinutá je – demokratickou politikou, sdělovacími prostředky, digitálními technologiemi, globálním obchodem a tak dál. A přece občas vyjde na povrch chování, které jako by vypadlo ze starého mýtu. Tu se někdo chová jako Modrovous (zrovna nedávno muž, který v New Yorku věznil mladé ženy, plodil s nimi děti a týral je až k smrti), jindy se moderní Médea mstí za své neštěstí vraždou dětí. Stále znovu se vynořují proroci, kteří mohou (ale nemusejí, kdo to rozhodne?) být falešní, a bůhvíodkud přicházejí pohromy, kterým neumíme čelit ani je předvídat. Starý svět to nevzdává a nikdy se nemůže podařit ho úplně potlačit a překrýt civilizací a moderní kulturou.


Prchli andělé?

Jak ale v tomto světě mají obstát ženy, když jako by se všechno spojilo proti nim? S nimiž je obchodováno jako s předměty mužské touhy a které jsou v soutěži blahobytu, v níž nelze polevit, navíc zatíženy mateřstvím? Když při tom všem nemají odpovídající zastoupení v rozhodovacích pozicích? Čeho se držet, proti čemu bojovat a čeho se vzdát? A vnímají tyhle otázky muži?

V partnerském vztahu jsou ty základní otázky tři: Chci se s tebou milovat? (tedy líbíš se mi, toužím po tobě), chci s tebou mít děti? (tedy vidím v tobě i společnou budoucnost) a chci s tebou vládnout? (tedy přiznávám ti právo na výklad světa). Když některá z těch otázek není položena nebo když odpověď není poctivá, soužití nefunguje a rozpadá se. Ale co ve společnosti? Klademe si správné otázky a odpovídáme na ně poctivě?

V každodenní realitě si neuvědomujeme, jak se mění svět. Až když se člověk zamyslí, co se mu nedaří a čím se cítí znepokojen, začne si všímat změn, které se děly postupně. A je tu nová realita. Mně se to stalo díky billboardu, na který se denně dívám cestou k metru. Ti muži ženino tělo očichávají. Ušlechtilé zvíře je rozhodně žena. Muži, lezoucí po ní jako hmyz, jsou ovšem zvířaty také, vždyť se tak chovají, čmuchají a lezou. Ten poutač je zábavný, estetický, z výtvarného hlediska jde o pozoruhodné dílo. Z něhož anděl odletěl i s prchavou vůní drahé kolínské.


Autorka je redaktorkou ČRo Vltava.


 

 


autor / Alena Zemančíková VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Cesty do dospělosti / Jan Kratochvíl, Zuzana Brodilová > NP č.419 > Rozhovor Kde potkáte nejšťastnější děti? A co dnes člověk může udělat pro to, aby se stal dospělým? Pořídit si občanku, sexuální zážitek nebo volební právo? S americkým psychologem Bretem Stephensonem o společnosti, která ztratila schopnost umožnit dětem stát se dospělými... číst dále Naděje i strach indického slumu / Tomáš Halda > NP č.419 > Reportáž Indické velkoměsto Mumbaí (Bombaj) je komplikované a v místním slumu Dharaví je to vidět. Na necelých dvou kilometrech čtverečních tady žije neoficiálně až milion lidí. Přišli ze všech koutů Indie a mají rozdílné zvyky, náboženství i jazyk. Jedno je ale začíná spojovat – mají obavy o další existenci jejich domova. číst dále Karibská krize / Jan Stern > NP č.419 > Fejeton V životě muže jsou chvíle, které lze označit za kritické. Když se v pěti letech dozví, že jeho dopisy Ježíškovi procházejí cenzurou. Když v sedmi pochopí, že čtrnáctiletý Azor neodjel na psí dovolenou. Když v devíti zjistí, že popelář není nejprestižnější povolání na světě... číst dále Ostuda s nejistým koncem / Ema Veselá > NP č.419 > Pošli to dál Kdo druhou červnovou sobotu procházel Řehořovou ulicí na pražském Žižkově, nemohl přehlédnout, že je něco jinak. Už v pátek v noci se na fasádách domů objevily papírové obrazy obličejů s komiksovými bublinami. „Je mi na blití ze společnosti, která ve jménu posvátnosti soukromého vlastnictví nechá umrznout člověka před zamčenými dveřmi prázdného domu,“ uváděla do děje hned na začátku ulice bublina od kluka v šátku a kšiltovce.  číst dále