NP č.364 > Kultura | FilmFilm plný chladuDominika Prejdová

David Fincher se proslavil filmy Sedm, Klub rváčů, Zodiac nebo Podivuhodným případem Benjamina Buttona. Nyní přichází s filmem Social Network.

 

Pro filmy Davida Finchera je charakteristická precizní režie, která se stará o každý detail, vede herce a perfekcionisticky naplňuje vizi scénáře. V centru pozornosti je vždycky konflikt individuality a společnosti. Společenské tlaky, které ovlivňují a formují jedince, se ale v jednotlivých filmech proměňují. Od palčivé temnoty lidských duší v Sedm nebo Klubu rváčů se Fincher posouvá k vybroušenějším, možná stále i preciznějším dílům, které se ale stále více proměňují v případové studie.

 

PŘÍBĚH SÍTĚ

V Zodiacu se Fincher zabýval skutečnou událostí: marným hledáním sériového vraha v 70. letech. Dokonale vykreslil atmosféru doby, detektivní metody, jednotlivé, do slepých uliček vedoucí akce, odhodlanost detektiva, který se případu nechtěl vzdát, všechno podrobně znázorněné na příběhu, jenž nakonec zůstal nevyřešen. Fincher jako by ohmatával a znázorňoval všechno kolem příběhu, jeho podloží, průběh, a nezajímal se o to, jestli má dostatečnou dramatickou křivku uspokojující divácká očekávání. To mu ale umožňuje přistupovat k podhoubí příběhu jinak, dávat jiné otázky, úplně měnit paradigma filmového vyprávění. Není najednou důležité, jak to dopadne, kdo je vrah a Fincher dokonce zůstává ambivalentní i v tom, co vlastně nabývá na významu. Načrtává různé linie, ale neříká, že mu jde o to, ukázat zrovna toto: cílevědomost detektiva nebo díry v systému pátrání. Zodiac se tak podobal složité mozaice, která se pořád může rozrůstat s tím, že více informací a pohledů stále mění základní postoj, jak se na příběh dívat.

Jeho poslední film Social network v tomhle Zodiac připomíná. Rovněž vychází ze skutečnosti. Zpracovává události, které stojí za internetovým fenoménem Facebooku.

Scénář vychází z bestsellerové knihy Bena Mezricha, který popisuje závratný vzestup dvacetiletého Marka Zuckerberga, jenž dostal během svých studií na Harvardu nápad na studentskou síť, kterou si během pár let pořídilo půl biliónu uživatelů. Fincher se přitom nesnaží o nějaký charakterový portrét Marka Zuckerberga. Hlavní postava ho zajímá jen v okamžicích, které se přímo dotýkají příběhu o vzniku Facebooku. Tak přistupuje i k ostatním hrdinům a faktům. Všichni mají svou roli omezenou na to, jak se vážou k příběhu sociální sítě, jak jej podává film.

 

ODTAŽITÝ KONSTRUKT

Snímek plynule skáče mezi několika časovými rovinami. Lineární příběh amerického snu o vzniku a obrovském úspěchu jednoho nápadu je neustále přerušován a znovu nahlížen z bodu právnického přelíčení, kde Zuckerberga žalují jeho bývalí spolužáci za ukradnutí nápadu. Návraty k vyprávění jsou tak zabarveny touto perspektivou. Aniž by řešili, kdo má nebo nemá pravdu, fungují spíš jako nabalení další relativizující vrstvy, jednu z optik, jíž film na fenomén nahlíží. Social network má nebývalou kadenci vyprávění, jež se žene kupředu dech beroucím tempem. Markův úspěch je o rychlosti: o rychlosti realizace nápadu, schopnosti ho prosadit, rychlosti šíření samotného Facebooku. V ironickém pohledu filmu jsou všichni tak trochu figurkami ve hře dravosti a úspěchu, který funguje za cenu ničení lidských vazeb a úplné relativizace pravdy. Je nakonec jedno, jak to všechno bylo, důležité jsou výsledky. Film pojmenovává obecný mechanismus úspěchu i řadu příznačných paradoxů – Mark je asociál, který není schopen navazovat normální emocionální vazby, ale právě proto založí úspěšný komunikační web.

I přes nesporné kvality ale nakonec snímek působí jako sice fascinující, ale chladná studie jednoho úspěchu, která v sobě nemá hlubší posun. Všechno se mechanicky nemilosrdně odvíjí v dokonalém, ale emocionálně odtažitém konstruktu filmu. Ten nakonec zůstává zavřený v sobě, neříká toho tolik o době a nás samých.

 


autor / Dominika Prejdová VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Krásný film o konci světa / Dominika Prejdová > NP č.376 > Kultura | Film Hned po své mezinárodní premiéře v soutěži festivalu v Cannes je poslední snímek kultovního Larse von Triera v českých kinech. Po kontroverzním Antikristovi, jehož přijetí se často zbytečně zastavilo na obrazech násilí a sexu, přichází Trier se svojí vizí konce světa, se svojí Melancholií.   číst dále Vraťte se na začátek / Dominika Prejdová > NP č.442 > Kultura | Film Jižanské drama Joe vrací do formy dva velké talenty. Režisér David Gordon Green byl vycházející hvězdou nezávislého filmu, pak se ale vrhl na hollywoodský mainstream. Představitel hlavní role Nicholas Cage dlouho přehrával a karikoval sám sebe. Nyní se ukazuje jako za starých časů Leaving Las Vegas. číst dále Proč vyhrál Život Adele? / Dominika Prejdová > NP č.418 > Kultura | Film V Cannes skončil 66. ročník nejslavnějšího filmového festivalu. Porota vedená Stevenem Spielbergem udělila Zlatou palmu výjimečně režisérovi i dvěma hlavním herečkám francouzského snímku Život Adele. číst dále Kanibal a transformátor / Dominika Prejdová > NP č.444 > Kultura | Film V dokumentu 20 000 dní na Zemi o Nicku Caveovi není dokumentárního skoro nic. Byla by ale škoda ho minout. Jeho autoři přicházejí s konceptem, jakého v žánru hudebního dokumentu ještě nebylo. číst dále Nakažlivá energie mládí / Dominika Prejdová > NP č.362 > Kultura | Film Zázračné dítě současné kinematografie Xavier Dolan přichází s novým filmem Imaginární lásky.   číst dále Polanského Venuše / Dominika Prejdová > NP č.428 > Kultura | Film Pozdní díla velkých režisérů. Zřídkakdy někdo ukončí kariéru tak rezolutně, jako maďarský režisér Béla Tarr, který před dvěma lety ohlásil, že Turínský kůň je jeho posledním filmem. číst dále Rozpačité jubilejní Berlinale / Dominika Prejdová > NP č.347 > Kultura | Film PPrávě skončilo šedesáté Berlinale. Po Cannes druhá nejvýznamnější událost sezóny. Gigantický festival, kde je promítnuto kolem čtyř set filmů, a který rovnocenně přitahuje média, diváky i filmové profesionály, vzbuzuje pravidelně otázky po kritériích a kvalitě výběru svého hlavního profilu - soutěže celovečerních hraných filmů.   číst dále Come as you are / Dominika Prejdová > NP č.457 > Kultura | Film Dokument Kurt Cobain: Montage of Heck o frontmanovi kultovní Nirvany je první svého druhu, který autorizovala jeho rodina. Režisér Brett Morgen dostal k dispozici celý Cobainův archiv a využil ho naplno. číst dále

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

celý archiv