NP č.520 > StartérVýluka začínáŠtěpán Materna

Projekt Výluka podporuje lidi se zájmem o vzdělávání a propojuje je se školami různého typu v různých lokalitách. Snaží se tak rozvinout potenciál učitelů a učitelek v českém školství.

Ať už studujete vysokou školu, nebo máte dlouho po ní, možná vás někdy napadlo, že byste svoje znalosti rádi předávali dětem ve škole. V takovém případě jste ale možná myšlenku zapudili proto, že je příliš složité zjistit, jak postupovat, abyste získali zákonem požadované pedagogické minimum. Nebo proto, že si vlastně nejste jistí, že zvládnete stát 45 minut před rozjívenou omladinou. A do získání pedagogického minima se vám proto nechce investovat peníze a čas.


Pro ty, kteří by si rádi zkusili učitelskou profesi, je tu projekt Výluka. Slouží především vysokoškolákům, kteří uvažují o získání pedagogické kvalifikace, ale potřebují si nejdříve osahat, jestli je učení opravdu profese vhodná pro ně. „Výluka je výjimečná v tom, že lidem nejdřív shodí ideály o učitelství. Pak je to ale necháte zažít a dáte jim motivaci znova, ale jinou," shrnuje proces jedna ze zakladatelek Výluky Sandra Feyglová. A jak to funguje?


V jámě lvové
Školení začíná víkendovou přípravou, kterou absolvují všichni najednou. Následují dva měsíce „teoretické nalejvárny" a náslechů na školách. Hlavním bodem je potom týdenní výjezd na některou z mimopražských škol, kde je opět celý tým pohromadě a za přítomnosti místních pedagogů odučí každý několik vyučovacích hodin denně. Učí převážně na druhém stupni základní školy, pokud by ale byl zájem ze strany učitelů, rozšířily by se aktivity Výluky i na první stupeň. Do programu se občas přihlásí i pracující nebo studenti, kteří si nemohou dovolit vyjet na celý týden ven. I na ty se myslí, a proto vznikl program nazvaný „distanční výluka", v rámci kterého probíhají zkušební hodiny na jedné partnerské škole v Praze.

lidem nejdříve shodíme ideály o učitelství a pak jim dáme novou motivaci

Výluku zakládala studentka Filozofické fakulty UK Sandra Feyglová s kamarádkou Janou Fryzelkovou, která studovala molekulární biologii na Přírodovědecké fakultě UK. Samy si chtěly vyzkoušet učení, ale nevěděly, jak na to. Nakonec se daly dohromady se studentem historie Dominikem Vachudou a společně vytvořili studentský spolek, který začal prošlapávat cestu i ostatním zájemcům. Po dvou letech, respektive čtyřech pololetích, jim prošlo pod rukama šestnáct lidí. Všechny zkušenost určitým způsobem posunula, většina z nich si buď dodělává pedagogické minimum, nebo již učí na soukromých školách. Dva „přeživší", jak absolventy kurzu sami označují, se přidali do týmu Výluky a pomáhají projekt táhnout dál, dnes již jako regulérní zapsaný spolek.


Hledáme i seniory, kteří se chtějí podělit
Výluka v současné době spolupracuje s šesti základními školami, a navíc s Trvalou obnovou školy – volným sdružením ředitelů základních škol, kteří společně hledají nové nápady a postupy, jak obohatit výuku na svých školách. „Spousta škol se nám také přihlásila sama," říká Sandra Feyglová s tím, že zájem škol je určitě vyšší, než dokážou uspokojit. Zatímco nedostatek škol Výluku trápit nemusí, s financemi je to horší. Symbolický příspěvek na program Zkus učit nepokryje ani náklady, všichni zúčastnění se projektu věnují ve svém volném čase zdarma. I zde se však občas blýskne na lepší časy. Jeden rok provozu pokryla Nadace Karla Janečka, která s Výlukou spolupracuje i nadále, ale už jen formou mentoringu. Letos se podařilo získat grant od Nadačního fondu rodiny Orlických, který pokryje půlroční výplatu foundraisera na poloviční úvazek.

spolupracují se šesti školami, další se hlásí. zájem je vyšší, než lze uspokojit.

První zaměstnanec spolku se teprve hledá, plány do budoucna se však spřádají už dnes. Na jedné straně se aktivity Výluky budou více zaměřovat i na středoškoláky, kteří díky získané zkušenosti snad zjistí, že se chtějí přihlásit na Pedagogickou fakultu. Ne proto, aby měli kam jít, když nic jiného nevyjde, ale proto, že je učitelství opravdu zajímá. Na druhou stranu se chce Výluka zaměřit i na profesionály z praxe. „Chceme do škol dostat odborníky okolo padesátky, kteří už nemusejí tolik makat na své kariéře, ale už mají jasno, co chtějí dělat," říká Feyglová. „Lidi, kteří chtějí něco předat společnosti, ale nechtějí se stát učiteli," doplňuje, protože cílem je, že by si zájemci mohli udělat vlastní předmět a učit ho na škole pravidelně, ale například jen jednu hodinu týdně.


Přirozená nedůvěra
Marek Tejc je jeden z „přeživších", který nyní pomáhá ve Výluce. Vystudoval kybernetiku a robotiku na FEL ČVUT, nyní pracuje jako programátor/tester. Zkušenost s vyučováním na základní škole vnímá především jako velký zážitek a posun pro sebe. „Každá hodina je jiná, což je skvělé vybočení ze stereotypu," pochvaluje si Marek. Při práci na půlročních projektech si stereotypu v zaměstnání užije dostatek. Baví ho také zpětná vazba žáků, která nemusí být vždy pozitivní, ale víte jistě, že je upřímná. Na rozdíl od pozice ve velké firmě také cítí, že učením může něco změnit. Zajímavou zkušenost má Marek i s reakcí učitelů na školách, se kterými v rámci projektu spolupracují. „Na některých školách se stává, že nás nejdřív učitelé berou jako konkurenci," vypráví, jak zpočátku na učitele působí, že je přišli poučovat. „Postupně ale zjistí, že i my potřebujeme jejich radu." Tam, kde v pondělí vládla nedůvěra, se v úterý objeví vstřícnost a na konci týdne už je to plnohodnotná spolupráce, ze které těží všichni zúčastnění.


autor / Štěpán Materna VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Nevypusť duši / Štěpán Materna > NP č.519 > Startér Už vám někdo řekl, že tu zlomenou nohu si jenom namlouváte, a kdybyste trochu změnili přístup k životu, že by to určitě přešlo? Ne? Lidé trpící depresemi však podobné rady slýchají. Aby veřejnost uvažovala o psychických nemocech stejně jako o těch fyzických, i o to se snaží sdružení Nevypusť duši. Šíří osvětu o duševním zdraví a vyvrací mýty, které kolem duševních onemocnění kolují. číst dále Migrace do detailu / Štěpán Materna > NP č.530 > Příběh Jakub je součástí týmu, který pracuje na on-line mapě migrace ve světě. „Je to teprve začínající projekt, ale máme s ním velké plány,“ říká. číst dále Zůstat aktivní / Štěpán Materna > NP č.523 > Startér Ať už si o společenské, politické nebo jakékoli jiné situaci v Česku myslíte cokoli, asi budete souhlasit, že více aktivních mladých lidí nemůže uškodit. Společnost Člověk v tísni jim jde naproti a rozhodla se je sama vyhledávat. V rámci projektu Jeden svět na školách uspořádala letos už třetí ročník soutěže Hledá se LEADr. číst dále

Nejčtenější články z tohoto čísla

Komín vždycky přežije / Libor Hruška > NP č.520 > Téma čísla Se stavebním inženýrem a historikem Martinem Vonkou jsme se sešli u paty přes sto třicet let starého čtyřiapadesátimetrového komínu bývalého cukrovaru v pražských Modřanech. číst dále Umění na půl cesty / Ivan Adamovič > NP č.520 > Téma čísla Jedenáctitisícový Humpolec má od letošního dubna galerii, jakou mu může závidět i Praha. Popřípadě Brno. číst dále Deset důvodů, proč vymazat sociální sítě / Darek Šmíd > NP č.520 > Novinky / Technoskop Průkopník virtuální reality Jaron Lanier se postavil do čela protisociálněsíťové osvěty ve své knize Ten Arguments For Deleting Your Social Media Accounts Right Now – čili „deset důvodů, proč byste měli smazat své účty na sociálních sítích, a to okamžitě“. číst dále Bohumínský bunkr / Jakub Yellen > NP č.520 > Téma čísla Historie druhé světové války v přímém přenosu číst dále
celý archiv
//