NP č.514 > Téma číslaMy to Jinak neumímeŠtěpán Materna

resized/img/clanky/801x268c-a5b8-2950-header.jpg
Jestli lze někoho s klidným svědomím nazvat věčným dítětem, pak určitě členky a členy loutkového divadelního souboru Buchty a loutky. V průběhu představení se nebojí zcela změnit měřítko a perspektivu, odložit loutky a vzít práci za ně. Jak jsme se dozvěděli v rozhovoru se zakládající členkou souboru Zuzanou Bruknerovou, hravé představení neuděláte bez toho, abyste si při jeho tvorbě sami hráli.

Více než čtvrt století hrajete loutkové divadlo pro děti i pro dospělé. V čem je hlavní rozdíl při přípravě představení?
U dětských představení jsme zkoušeli různé přístupy, nonsens a podobně, ale nakonec jsme zjistili, že to moc nefunguje, když tam není příběh. A úplně nejlepší je, když je to klasický příběh. Při tvorbě představení se nám tam pak postupně dostanou nějaká naše hluboká témata. Taková, řekla bych, všeobecná až archetypální. Programově to ale neděláme, teprve postupně během let jsem odkryla, že my tam všechno máme, a proto nám to funguje.


Další důležitá věc je, že u dětí hodně dbáme na čistotu scénografie. Máme tam jednoho scénografa, všechno si necháme vyrobit nově. U dospělých to může být velký ryk, recyklace našich i různých jiných loutek, všehochuť. U dětských se oproti tomu snažíme o velkou čistotu.

 

Jak vlastně taková představení vznikají?
Budeme-li mluvit hlavně o dětských představeních, tak tam je na začátku někdo z nás vedoucí, kdo připraví základ představení se scénografem. V přípravě se pravidelně střídáme, tedy hlavně kluci. Máme k dispozici pouze bodový scénář a jednotlivé scény si potom vytváříme během zkoušení. Takže ve scénáři je třeba: „setkání krále, princezny a kocoura v botách." My to na jedné dvou zkouškách sehrajeme a co z toho vyleze, to potom dodatečně sepíšeme.

 

To zní jako celkem zábavný způsob tvorby.
My to jinak neumíme. Neumíme mít daný text a učit se ho. I když občas musíme – třeba jsme dělali Havla a tam ten text musel být daný. A to je katastrofa, to pak ten text čteme, nejsme schopni se to naučit. Máme čtecí zařízení, dole jedou loutky a my to lovíme... ale to loutkaři dělají. Výhoda je, že máme scénu a ta nás kryje.

 

Poznáte hned, když nějaké představení nefunguje, jak by mělo?
Ne. Máme několik věcí, o kterých jsme si na začátku říkali, že je to blbost. A pak se to tak ohrálo a lidi to vzali a my jsme si v tom našli nějaká témata. Třeba Andělíček Toníček je dobrý příklad. To byl na začátku samý oslí můstek. Žádná moc logika, nám to připadalo, že to hrozně drhne. A to je dneska takový bestseller, že na to lidi kultovně každý rok chodí s dětmi. Může se ale také stát, že půl roku hrajeme představení a doufáme, že se to zlepší. Teprve potom pochopíme, že se to nezlepší a představení stáhneme.


Uměla byste popsat, v čem se liší dnešní dětský divák od toho, který na vás chodil před pětadvaceti lety?
Každý z nás by asi řekl něco jiného. Já jsem jednu dobu měla dojem, že jak mají dnes děti k dispozici všechny ty digitální přístroje, že jsou daleko více fascinovány živým představením, tím opravdovým 3D. Dřív se nám tolik nestávalo, že by děti seděly enormně potichu a strašně sledovaly představení. Asi se nejedná o žádný trend, ale já to pravidelně pozoruji.

 

Druhá věc je, že se změnila doba a změnili jsme se i my. Když jsme byli mladí, byli jsme daleko odolnější. Zvali jsme děti do zákulisí a vybízeli je, aby si všechno prohlédly a osahaly. Tehdy se to jinde moc nesmělo. Všude byly bariéry a my jsme se to snažili prolamovat. Dnes jsou děti v pozici „malých bohů", kdy mohou všechno, rodiče jim všechno dovolí. A my je začínáme brzdit. Na některých představeních je stále do zákulisí pouštíme, ale už je trochu usměrňujeme: tady ne, tady jsou nástroje, sem nám nechoďte.

Dnes děti mají k dispozici všechny ty digitální přístroje, proto jsou daleko více fascinovány živým představením, tím opravdovým 3D.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Štěpán Materna VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Nevypusť duši / Štěpán Materna > NP č.519 > Startér Už vám někdo řekl, že tu zlomenou nohu si jenom namlouváte, a kdybyste trochu změnili přístup k životu, že by to určitě přešlo? Ne? Lidé trpící depresemi však podobné rady slýchají. Aby veřejnost uvažovala o psychických nemocech stejně jako o těch fyzických, i o to se snaží sdružení Nevypusť duši. Šíří osvětu o duševním zdraví a vyvrací mýty, které kolem duševních onemocnění kolují. číst dále WC kompas pomáhá všem / Štěpán Materna > NP č.510 > Startér Jdete zšeřelým městem a najednou zjistíte, že se vám chce. Jenže kam se vydat? Veřejné záchodky nikde na dohled a hospody jsou buď zavřené, nebo je vám prostě trapné jít do nich pouze na záchod. S orientací v této choulostivé situaci vám nyní pomůže WC kompas. číst dále Záchranka / Štěpán Materna > NP č.499 > Startér Filip Maleňák a jeho tým stojí za skvělou aplikací, která vám sice neukrátí dlouhou chvíli v tramvaji, ale může vám nebo někomu jinému zachránit život. číst dále Busking / Štěpán Materna > NP č.498 > Téma čísla Protékám úzkými trubkami londýnského metra. V jednu chvíli udělám krok stranou a zůstanu stát. Nikdo se nepodiví, nikdo se neotočí, každý má dost práce s vlastním protékáním. číst dále Autismus v divadle / Štěpán Materna > NP č.505 > Téma čísla Důkazem, že autismus a kreativita si nejsou cizí, je nejen podoba tohoto čísla NP. Při Národním ústavu pro autismus (NAUTIS, z. ú.) funguje divadelní soubor Dr.amAS, složený z herců s poruchou autistického spektra. O bezbřehé fantazii i hvězdných manýrech jsme si povídali se zakladatelkou souboru Dominikou Hejzlarovou. číst dále Skokan / Štěpán Materna, Zdeněk Straka > NP č.499 > Film Nový film režiséra a scenáristy Petra Václava Skokan není ani úplně smyšlený příběh, ani úplně dokument. Je totiž obojí najednou. A to z něj dělá zajímavou podívanou, které odpustíte i leckteré nedostatky. číst dále Dluhy v Česku / Štěpán Materna, Jakub Yellen > NP č.505 > Život prodejce Ondřej Špendlíček se problematikou dluhů a insolvencí zabývá od roku 2013 – nejdříve v Dluhové poradně zřízené městem Cheb, v současné době v rámci Diecézní charity Plzeň, která v Chebu také působí. číst dále Nejdřív střecha / Štěpán Materna > NP č.516 > Startér Vojtěch Sedláček v rámci svých firem ProVás a Obslužná zprostředkovává práci osobám se zdravotním omezením. „Když jsem ale zkoušel zaměstnávat lidi bez domova, zjistil jsem, že to nejde. Hledal jsem tedy jiné způsoby, jak jim pomoci, a narazil na koncept Housing First,“ popisuje začátky projektu Nejdřív střecha. číst dále

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

celý archiv