NP č.460 > Pošli to dálWeiglův doublethinkTomáš Malík

Současná debata o humanitární krizi spojené s uprchlíky ze zemí zmítaných válečnými konflikty skýtá mnoho poloh. Od solidárních přes pragmatické až k otevřeně xenofobním. Jen Jiří Weigl, někdejší šéf prezidentské kanceláře Václava Klause, dnes hlava jeho institutu, dokáže jako nikdo jiný všechny tyto jindy skřípající roviny lišácky skloubit dohromady. Podle jeho nejnovějšího komentáře na serveru iDNES.cz je potřeba běžencům říci jasné NE, pokud nechceme riskovat náš morální kredit!

Svému mentorovi a příteli dělá Jiří Weigl svou žertovnou sofistikou jistě radost, když se opírá o neprůstřelný argument, že není etické „zbavovat“ válkou rozvrácené země jejich elit tím, že bychom jim snad podali pomocnou ruku a našli pro ně ve stísněné Evropě kus místa. Hezky zpátky a zatnout zuby. Stačí si trochu věřit a lepší časy přijdou. Z bdělého strážce etiky však nakonec Weigl přeci jen přejde do polohy ekonoma, která je mu bližší. Uprchlíci jsou komodita, která má na dnešním trhu pochybnou hodnotu a její „dovoz“ se nám zkrátka nevyplatí. Univerzální právo na „důstojný život a bezpečí“ podle Weigla „nikdy neexistovalo“. Jde hlavně o peníze, ať už si o tom „proimigrační propaganda“ nebo tvůrci Listiny základních práv myslí cokoli.

Nakonec se pak od Jiřího Weigla dozvíme, že největší chybou Západu byly nesmyslné snahy o násilný vývoz demokracie na Blízký východ. Tamní diktátoři sice možná měli nějaké ty lidské chyby, ale je potřeba si uvědomit, že kopali hlavně za náš tým, protože v důsledku jejich politika násilí a zastrašování „bránila Evropu před migrací“. Nezbývá než jen spolu s klasikem dodat – válka je mír, lež je pravda a nenávist láska.


autor / Tomáš Malík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Údery otevřenou dlaní / Jan Stern > NP č.460 > Fejeton Existují teorie pravící, že východní bojová umění vznikla tak, že Číňané zkopírovali chvaty vojáků armády Alexandra Velikého při jeho východním tažení. Jenže zatímco Sašovi hošani v boji muže proti muži protivníka prostě flákli nebo kopli, východní lid přiváděl drobnými úpravami dalších a dalších kopií původního originálu bojové chvaty k dokonalosti a takto vzniklo karate, kung-fu, judo a já nevím, jak se ještě všechno to vznešené bitkaření jmenuje. Východní lidy jsou zkrátka v kopírování mistři. číst dále Pozdravy z riviéry / Anna Hausnerová > NP č.460 > Pošli to dál Do parku před Hlavním nádražím v Praze dorazilo léto v plné kráse. Travnatá prostranství zalilo slunce, lidé na lavičkách popíjí studené nápoje a pochutnávají si na barevných kopečcích zmrzliny, po cestách se prochází turisté se slunečníky, a když člověk na chvíli přivře oči, jako by zaslechl kdesi směrem od magistrály křičet racky. Skoro jako v Karibiku. číst dále Odložené případy / Zdeněk Straka > NP č.460 > Uličníci Nechci se s vámi dělit o pocity z televizních seriálů, kde hrdinové vyřeší desítky let staré případy. Chci se s vámi podělit o malý kousek pražského náměstí. číst dále Ekologie podle Františka / Jakub Horňáček > NP č.460 > Pošli to dál Od začátku svého pontifikátu tepe papež František do kapitalismu a zbožštění peněz. Po encyklice Evangelii gaudium, v níž se v některých pasážích pouští do horlivé kritiky peněžní ekonomie měnící lidi ve zboží, si tak pontifex vzal na paškál otázku životního prostředí. V novém textu Laudato si‘ papež pléduje za integrální ekologii, která by měla mít za cíl nejen ochranu přírody, ale také zlepšení životní a sociální situace těch, na které ekologické problémy dopadají nejcitlivěji. Papež také nepřímo varuje před takovou ekologií, která si myslí, že se problémy životního prostředí dají vyřešit pouhým rozvojem nových technologií. „Byla by to stejná iluze jako si myslet, že sociální nerovnosti budou vyřešeny volným trhem,“ varuje vatikánský vládce. číst dále
celý archiv