NP č.442 > Téma číslaHledání venkovaPavel Pospěch

Český venkov se z místa výroby stal místem spotřeby - a místem našich městských snů.

„Rozhodujícím faktorem dalšího rozvoje venkova je zemědělská výroba. Další rozvoj venkova bude úzce spojen s rozvojem ekonomiky JZD. Hlavním úkolem sociálního rozvoje venkova je vytvoření podmínek po stabilizaci pracovníků zemědělsko-potravinářského komplexu, a to všude tam, kde to záměry zemědělské výroby vyžadují.“ Několik namátkou vybraných vět z odborného tisku 80. let minulého století leccos vypovídá o dobovém chápání role venkova ve společnosti a o proměně, ke které za tu dobu došlo. Před rokem 1989 pracovalo v zemědělství více než půl milionu obyvatel ČSSR a pro dobové plánovače bylo přirozené stavět zájmy tohoto strategicky důležitého oboru na první místo. Státní politika ve vztahu k venkovu byla ve skutečnosti politikou zemědělskou. Musíme zabránit vylidňování venkova, prohlašovali plánovači, aby nám nechyběli pracovníci v zemědělství. Musíme vyrovnat životní podmínky na venkově a ve městech, doplňovali je experti, aby zemědělská práce na venkově zůstala atraktivní. Menzelův film Vesničko má středisková z roku 1984 je výmluvným svědectvím o venkově své doby: život zde je především životem země­ dělského družstva, v němž většina vesničanů pracuje. Každodenní život se točí okolo poměrů v družstvu a jeho rytmus je dán rytmem zemědělské výroby: práce na poli, práce v kravíně, sklizeň, oslavy dožínek a nakonec přílet práškovacího letadla ze Slovenska – symbolu nového venkova. Na pozadí družstevního života se venkov rozvíjí jako svébytná komunita: lidé z měst a nositelné formální autority jsou předmětem výsměchu, kdežto skutečnou autoritou – jakýmsi šamanem normalizačního venkova – je starý lékař, ztvárněný ve filmu Rudolfem Hrušínským.

 

KOLIK ODKRÝT VRSTEV?

Představa venkova jako místa zemědělské výroby byla pevným jádrem, od nějž se státní politika vůči venkovu odvíjela a propůjčovala venkovu jeho „funkci“ v centrálně plánovaném hospodářství. Šok z revoluční změny roku 1989 byl o to větší: zemědělská družstva v podmínkách volného trhu zkrachovala, zemědělská výroba ztratila své výlučné postavení, lidé se začali hromadně stěhovat do města a počet zemědělců se snížil až k hranici 100 000, z nichž většinu dnes tvoří starší čtyřicátníci a lidé předdůchodového věku. Bez zemědělské výroby venkov doslova osiřel. „Jaký máme důvod proto, abychom se zabývali venkovem?“ ptají se sami sebe účastníci ministerského semináře v roce 1998. Odborníci mluví o „ztrátě vize“ a předseda Spolku pro obnovu venkova volá po celospolečenské diskusi o tom, odkud kam český venkov jde, co od něj očekáváme a co pro něj musíme udělat.

Příběh o venkově jako bijícím srdci rozsáhlé, soběstačné zemědělské výroby, se tak v devadesátých letech vytrácí a venkov zůstává na jevišti společnosti stát stranou jako smutný hrdina, kterému seškrtali scénář a žádný nový mu nenapsali. K čemu je nám vlastně dobrý? Jaké hodnoty přináší? Proč bychom jej měli chránit nebo rovnou přispívat penězi na jeho rozvoj? Vakuum, které okolo venkovského hrdiny vzniklo, vytváří podtlak, a ten do sebe začíná nasávat nové symboly a vyprávět nové příběhy. Jeden z prvních vypráví o obnově venkova. Termín, který k nám přišel překladem z němčiny, se brzy rozšiřuje do obecné diskuse: vláda schvaluje Program obnovy venkova a odborníci se přou o to, jak nejlépe obnovu venkova zajistit. Shoda panuje na jednom: budování zemědělského venkova bylo chybou. Příběh o družstevním venkovu je rychle zavržen a postaven na pranýř: „Venkov v našich zemích přežil holocaust“, píše o období před rokem 1989 Bohuslav Blažek, jeden z vůdců iniciativy za obnovu venkova.

Menší shoda již panuje v tom, co je vlastně třeba na venkově obnovit. Kolik vrstev minulosti musíme odstranit, abychom došli k tomu správnému, nezkaženému venkovu, který chceme obnovit? Jak hluboko leží ideál, za jehož obnovu bojujeme? Blažkovy Školy obnovy venkova se snaží naučit venkovany ztracenému umění vést dialog o společných problémech. Mimo ně však ve věci obnovy panuje nejistota: odborníci spekulují o venkovské renesanci, duchovní obnově, kouzlech a iluzích venkovského života, politická reprezentace se zaštiťuje hesly o trvale udržitelném rozvoji a regeneraci a volá po proměně venkovské morálky. Některé vesnice „obnovují tradice“ hodů a dalších slavností, které se zde nikdy nekonaly. Samotný vládní program obnovy zůstává po většinu času spíše deklarací podpory, která se nedostavuje. Příběh o obnově venkova, přes svůj politický apel, jenom obtížně zaplňuje prázdné listy ve scénáři venkovského hrdiny.

 

PROTIVÁHOU MĚSTA

V diskusích o venkovu se tak objevuje nové téma: alternativa. Akademici, politici a publicisté začínají v devadesátých letech mluvit o jedinečnosti venkovského prostředí „pro tvorbu některých tradic a kulturních hodnot, které ve větších aglomeracích často postrádáme“, jak říká jeden z poslanců zemědělského výboru v roce 1999. Představitelé Spolku pro obnovu venkova zdůrazňují pospolitost, solidaritu a zodpovědnost venkovské kultury a staví je proti městskému životu, který se jeví jako individualistický a agresivní. Koloběh idealizovaného života na venkově, péče o pole a o zvířata vedou k úvahám o návratu k pravidelně se opakujícímu, cyklickému času, který má být protiváhou jednostranně lineárního času městského „pokroku“. Blažek píše o městu a o venkovu jako o nositelích odlišných řádů, z nichž ten venkovský nabízí radost ze společ­ ného prožívání, schopnost ocenit jednoduché, ale poctivé věci a přirozený kontakt se světem okolo nás: s přírodou, s počasím, s jednotlivými živly. „Konkrétnost a svatost venkovských míst by se stala protiváhou technologické abstrakce,“ píše Blažek.

V situaci, kdy prudká proměna společenského systému otřásla ekonomickými jistotami a hodnotami, kterými se Češi v životě řídí, je volání po venkovské alternativě lákavé. V kinech slaví úspěchy filmy jako je Cesta z města (2000) nebo slovenská Záhrada (1995), které tematizují venkovskou moudrost a vztah k přírodě jako protiklad městské pošetilosti. V jejich postavách jakoby se vracel šaman Rudolf Hrušínský: moudrý a uvážlivý venkovan, který s odstupem sleduje městské manýry a pro každého má laskavé slovo. Venkovská idyla se do našich představ vrací jako symbol neposkvrněného světa: proti městskému stresu nabízí zdraví, proti soutěživosti péči, proti anonymitě srdečnost. Jedním z paradoxních důsledků tohoto snu se od druhé poloviny devadesátých let stává takzvaná suburbanizace a výstavba satelitních městeček. Život ve vlastním domku na venkově se ukrývá za hradbu živých plotů, do filtrovaných zahradních bazénů a za skla klimatizovaných aut, která své řidiče bezpečně ochrání před jakýmkoliv kontaktem s druhými. V suburbanizaci se sen o venkově naplňuje ve formě svého opaku.

 

PROJEKT VENKOV

Příběhy o obnově venkova a o venkovské alternativě staví vesnici do paradoxní pozice. Na jedné straně číhá zlo minulosti – komunis­ mus – jehož dědictví je třeba z vesnice vymazat a vrátit ji do původního, autentického stavu. Na straně druhé si brousí zuby kapitalismus: zlo přítomnosti, které zaútočilo na naše města a z jejich obyvatel udělalo otroky vlastního životního stylu, přikované ke svým volantům a klávesnicím. Venkov má stát na stráži proti chybám minulosti i proti chybám přítomnosti, má chránit hodnoty, které jsou v ohrožení z mnoha různých stran. V nedalekém Maďarsku se podobná očekávání spojila v osobitou formu politického nacionalismu, která staví maďarského venkovana za vzor nezkažených národních hodnot. V Česku zůstalo pouze u idealistických očekávání. Venkovské ideály mají i svůj protiklad: o filmu Bohdana Slámy Divoké včely (2001) se v distribučních materiálech píše, že klade důraz na realitu dnešního života na vesnici. Ta je v něm vyobrazena jako chudé, beznadějné místo kdesi na okraji společnosti, jehož nejprogresivnějším prvkem je zastydlý imitátor Michaela Jacksona. Sláma svůj film natáčel v odlehlé vesnici na Bruntálsku, a těžko by si mohl pro natáčení vybrat jiné místo. Obraz deprivované, od světa odříznuté vesnice, který Divoké včely vytváří, by bylo sotva možná namalovat v podmínkách urbanizovaného venkova, který na českém území převládá. Politický příběh o venkově mezitím dospěl ke svému dočasnému vyústění. Namísto ideálů venkovské obnovy a alternativy nastupují po roce 2000 předvstupní programy a harmonizace, jejichž prostřednictvím se Česko připravuje na vstup do EU. Evropská unie přináší doslova znovuobjevení venkova, dodává mu místo a tvar, artikuluje jeho potřeby a nutnost jeho rozvoje. Společná zemědělská politika EU se dělí do jednotlivých os, z nichž jedna je přímo zaměřena na rozvoj venkova. Nová politika s sebou přináší nový slovník: zaklínadly se stávají endogenní rozvoj, partnerství, kvalita života a trvalá udržitelnost. Vznikají strategické dokumenty a akční plány. Z venkovských obyvatel se stávají aktéři rozvoje nebo přímo stakeholdeři, jejichž úkolem je společně vytvářet horizontální partnerství. Rozvoj venkova, jehož význam byl v devadesátých letech tak sporný, nachází své ukotvení v technokratickém, projektovém jazyce. Na semináři k rozvoji venkova v roce 2009 se účastníci dozvídají, že k dosažení vyšší kvality života vede cesta skrze (1) formulaci plánu, (2) jeho strategické rozpracování, (3) získání maximálního množství dotací a (4) úspěšnou realizaci záměrů. Ve všech fázích se přitom počítá s participací a iniciativou místních aktérů. Evropský program LEADER, který je zaměřený právě na financování místních iniciativ, přivádí na venkov kulturu, kterou již známe z jiných institucionálních prostředí: kulturu Projektu.

Český venkov tak za poslední čtvrt století prošel podobným vývojem jako venkov na západě Evropy. Z místa – především zemědělské – výroby se stal místem spotřeby: místem, kde utrácíme čas a peníze, kde hledáme klid a odpočinek. Autentický venkov nakupujeme na farmářských trzích a v rekreačních střediscích a necháváme se okouzlit jednoduchým životem v malebném prostředí. Nedotčená příroda a bezprostřednost lidských vztahů se v našich městských životech staly vzácným statkem a za ty se, jak nás učí ekonomové, musí platit.

 

Autor je sociolog.

 

 

 

 


autor / Pavel Pospěch VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Vítejte ve feudální budoucnosti / Ondřej Slačálek > NP č.442 > Kultura | Literatura Jak to bude vypadat za čtyřicet let? Vladimir Sorokin ve své próze Telurie nabízí poutavý katastrofický kaleidoskop. číst dále Muslimové, jezinky a tupost / Andrea Novotná > NP č.442 > Pošli to dál O Polsku se někdy říká, že v něm bují „antisemitismus bez Židů". Velká část Židů, kteří přežili holocaust, totiž emigrovala během několika poválečných vln protižidovských vášní. Ani to ale nebrání různým polským pamfletistům pokládat Židy za hlavní hrozbu pro dnešní Polsko. číst dále Vraťte se na začátek / Dominika Prejdová > NP č.442 > Kultura | Film Jižanské drama Joe vrací do formy dva velké talenty. Režisér David Gordon Green byl vycházející hvězdou nezávislého filmu, pak se ale vrhl na hollywoodský mainstream. Představitel hlavní role Nicholas Cage dlouho přehrával a karikoval sám sebe. Nyní se ukazuje jako za starých časů Leaving Las Vegas. číst dále Co tady děláte? / Redakce > NP č.442 > Téma čísla „Malebné!", „Krása!", „Ten klid!". Tak se často rozplývají lidé z měst, když vyrazí na pár dnů na ves. Poté, co se konečně vyspí, trochu oklepou z civilizačního stresu a juchání bez obecenstva se jim omrzí, napadne je většinou nevyslovená otázka: „Co tady dělají? A proč tu vlastně zůstávají?" číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů