NP č.431 > Kultura | FilmPodvádění po americkuMartin Šrajer

Kriminální retro Davida O. Russela Špinavý trik je přehlídkou bizarních účesů, výstředních šatů, dvojích identit a spletitých plánů na podvedení podvodníků podvodníky.

Americký režisér David O. Russell se stal oblíbencem zámořských kritiků díky svým posledním dvěma snímkům. Jak jeho boxerské drama Fighter, tak lehce hysterická romantická komedie Terapie láskou byly skrznaskrz herecké filmy, což ostatně potvrdilo i udělování Oscarů (dvě herecké ceny pro Fightera, jedna pro Terapii). Také Špinavý trik pulzuje životem především zásluhou herců. K vlastní škodě má ovšem větší ambice, než jen předvést sérii výrazných hereckých etud.

Hledání identity


Téma, které se Russell s pomocí vlastního scénáře rozhodl rozkrýt, předesílá už úvodní scéna. O dvacet kilo těžší a příčeskem okrášlený Christian Bale se v ní jako Irving Rosenfeld připravuje na svůj velký herecký výstup. Tentokrát ovšem ne kvůli vlastnímu obohacení, ale mimořádně v rámci rozsáhlé operace amerických tajných služeb, které na konci 70. let skutečně využily schopností protřelých švindlířů, aby usvědčily vlivné politiky z přijímání úplatků. Dvě hodiny záměn identity a jiných maškarád mohou začít.


Spletenec podrazů, zahrnující mimo jiné mexického agenta FBI v přestrojení za arabského šejka, je před námi rozplétán spíše mimochodem. Energické, ale neutříděné a rytmicky trhavé vyprávění se soustřeďuje na vztahy mezi postavami, které se musí opakovaně ujišťovat, kde končí role a začíná jejich pravé já. Detaily ústředního podvodu, stále více ohrožovaného dílčími podvody hrdinů, jsou méně podstatné než například v Argu, které lehkou formou zpopularizovalo jiný velký švindl americké vlády. Vinou upozadění procedurálního rozměru zápletky filmu ovšem chybí drama, které by vratkou příběhovou konstrukci drželo pohromadě a zajišťovalo stálou pozornost diváka.


Přes ambice poukázat na ambivalentní povahu americké ctižádostivosti, občas vyžadující popření vlastní identity, sledujeme pouze fraškovitý řetězec variací na téma duplicity. Na dvouhodinový film by to bývalo stačilo, nebýt ovšem zastřešující myšlenky díla prezentované (od prvních minut slovy i činy postav) s takovou názorností, jež neponechává prostor pro vlastní výklad. Russell má navíc své postavy tak rád, že je ve výsledku spíše adoruje, než aby vyvolával nejistotu, jestli byly jimi použité metody adekvátní a morálně obhajitelné. Triviální scénář, hrubě podceňující divákův intelekt, tak výrazně zaostává za znepokojivě nejednoznačnými snímky Martina Scorseseho, k němuž bývá Russell neprávem přirovnáván.


Herci lepší režiséra


Manýristické využívání některých stylistických postupů (prudké nájezdy kamery) nebo samoúčelné zapojování dobové hudby svědčí o tom, že Russell řemeslo sice zvládá a ví, jak natočit „cool“ scénu, ale režíruje nekoncepčně. Nedisciplinované měnění žánrů, rytmu a vypravěčů je zprvu zábavné a film díky němu nepostrádá švih. Nadbytek obrazů a slov však záhy začne unavovat. Narace pro svou nekoncentrovanost a nekoherenci nedokáže vyvolávat napětí ani očekávání a Špinavý trik se kvůli ní jeví jako mnohem delší film, než jakým ve skutečnosti je.


Před nesmlouvavým odmítnutím a rychlým zapomenutím film tudíž dle očekávání zachraňují herci, ač je každý z nich naladěný na odlišný žánr. Bradley Cooper a Jennifer Lawrence zůstali v excentricky komediálním módu z Terapie láskou, Amy Adams a Christian Bale prozkoumávají tragičtější duševní zákoutí svých šarmantních podvodníků a Robert De Niro hraje další chabý derivát svých respekt vzbuzujících mafiánů. Vcelku jsou ale dost zábavní, aby dali alespoň chvílemi zapomenout na zaměnitelnost filmu, v němž se octli.

 

 

***


Slovenský filmový ústav vydal na konci loňského roku komplet dvou DVD nazvaný Virvar, který obsahuje bohatý výběr ze slovenské animované tvorby od roku 1989 po současnost. Mezi šestnáctkou filmů pro děti i dospělé nechybí festivalově úspěšné snímky z nedávných let Posledný autobus (2011) a Pandy (2013). Disky doplňuje dvacetistránkový booklet s podrobnými informacemi ke všem titulům.


Do žebříčku deseti nejlepších filmových DVD roku 2013, sestaveného vlivným recenzním webem DVDBeaver, se dostalo Slnko v sieti (1962) od Štefana Uhra. Film stojící na prahu „československé nové vlny“ vydala ve Velké Británii společnost Second Run včetně bookletu s analýzou od předního anglického odborníka na český a slovenský film Petera Hamese.


 


autor / Martin Šrajer VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Život jako křížovka / Martin Šrajer > NP č.452 > Kultura | Film Mezi letošní oscarové favority patří Kód Enigmy, který ač nese vnější znaky životopisného dramatu, mnohem uspokojivěji funguje jako napínavý thriller se středobodem v podobě nesmělého nerda. číst dále Konec jedné éry / Martin Šrajer > NP č.462 > Kultura | Film Teprve na festivalu v Karlových Varech mohli čeští diváci na velkém plátně poprvé vidět nový film Paula Thomase Andersona, adaptaci stejnojmenné knihy Inherent Vice. číst dále Portrét jedné generace / Martin Šrajer > NP č.425 > Kultura | Film Jak nerevolučně zobrazit revoluci. číst dále Láska je slepá / Martin Šrajer > NP č.460 > Kultura | Film Snímek Slepá, který se do českých kin dostal díky distribučnímu experimentu, sám pozoruhodně experimentuje s tradičním filmovým vyprávěním. číst dále Škola hrou / Martin Šrajer > NP č.443 > Kultura | Film Přinejmenším od doby, kdy Ernst Lubitsch odjel do Hollywoodu, se rozšířil stereotyp, že Němci nemají smysl pro humor. Komedii Fakjů pane učiteli můžeme vnímat jako úspěšný pokus toto přesvědčení nahlodat. číst dále Filmová báseň ze staré Číny / Martin Šrajer > NP č.479 > Kultura | Film Čínská dynastie Tchang, jež vládla od sedmého do desátého století, vytvořila ideální podmínky pro rozvoj umění. Právě básně Tu Fa, Li Pa nebo Wang Weje vás dostanou do vhodného rozpoložení pro sledování akčního a současně zenového Assassina. číst dále V Llewynovo nitru / Martin Šrajer > NP č.433 > Kultura | Film Tři roky po westernu Opravdová kuráž se bratři Joel a Ethan Coenovi pokoušejí proniknout do duše dalšího ze svých smolařských hrdinů. A jako v jejich kafkovském Bartonu Finkovi nebo apokalyptickém Seriózním muži se jim to daří minimálně stejně dobře. číst dále A Bůh stvořil ženu / Martin Šrajer > NP č.458 > Kultura | Film Může být inteligence sama o sobě natolik svůdná, že nesejde na její tělesné schránce? To je jedna z otázek, před které nás staví komorní sci-fi Ex Machina. číst dále

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

celý archiv