NP č.376 > Kultura | HudbaŠílené vize toxického HugaKarel Veselý

Rapper Hugo Toxxx na své novince Legální drogy / Ilegální kecy navozuje hypnózu.

 

Na konci loňského roku pořádně rozvířil vody domácího hip hopu pražský rapper Bonus, který na svém dlouhohrajícím debutu Konec civilizace vykreslil velmi nelichotivý obrázek české společnosti na konci první dekády nového tisíciletí. Novinka Hugo Toxxxe Legální drogy / Ilegální kecy jde zdánlivě zcela opačnou cestou – místo angažovanosti přetéká nihilismem, zvráceným humorem a texty o obskurních sexuálních praktikách (Kaviár) či drogových transakcích (Zipper). Toxický Hugo většinu času rapuje o sobě – své postavičce cynického egoisty, jehož životním hrdinou je holub parazitující na lidském hemžení, na které může dle libosti beztrestně kálet.

 

KOPÁK MUSÍ KOPAT

Rapová dvojice Supercrooo (Hugo Toxxx a James Cole) nikdy neměla menší ambice než převrátit domácí hip hop vzhůru nohama. V roce 2004 ukončili jeho idylickou éru debutem Toxic Funk (2004), který komunitního ducha scény utopil v kyselinových zvucích syntezátorů a ramenatém konfrontačním stylu. Po druhé desce České kuře: Neurofolk se Supercrooo rozešli. Toxxxova sólovka Rok psa z roku 2008 kolíkovala velmi široké stylové spektrum od rádiového popu (duet s Darou Rollins) až k undergroundové taneční horečce jménem bassline house a tato schizofrenie jí příliš neprospívala.

Aktuální album Legální drogy už drží přesně vymezenou linii syrového electro minimalismu, a to i přesto, že se na něm podílelo hned několik producentů (4Row, Wich, Enemy, Marko, Mike Trafik). Podle rappera dokonce nahrávka zakládá nový hudební žánr hypno, jehož masivní, fyzické beaty a basové linky mají být domácí odpovědí na vlnu zámořské hiphopové psychedelie pijáků halucinačních kapek proti kašli (chopped & screwed, hyphy). Finální mix desky proběhl v newyorských Sterling Sound Studios, a Toxxx tak bez kompromisů naplnil svoje vlastní zvuková pravidla, podle nichž „kopák musí kopat (...) snare vyndej víc“ (Draulím jak Bauch). Takhle dobře snad ještě domácí rapové album neznělo.

 

FRACEK SÁM PROTI SVĚTU

Hypno ale není jen hudební žánr – je to stav mysli, v němž se realita promítá s komiksovou nadsázkou. V zdeformovaných vizích se kravaťáci a bílé límečky stávají prototypy nelítostných gangsterů a nositeli velkých životních pravd jsou bezdomovci a feťáci z periferie (o kterých Toxxx nedávno natočil krátký film Peří, Herák...). Některé tracky sklouzávají do čirého nonsensuálního dadaismu – jako například refrén skladby Moc piva, v němž s Vladimirem518 pitvá symptomy češství skrytého v pivní pěně a skanduje refrén: „Čechy jsou známý tím, že máme moc piva, bohužel spousta toho piva jde mimo.“ Za sprškami vulgarit a surreálných obrazů ale prosvítá obraz bezútěšného světa, v němž se už nelze spolehnout na nikoho, jen na sebe.

Typicky ramenatá hiphopová póza má ale na Legálních drogách dospělejší odstíny – v hiphopovém byznysu nezbývá někdy než „žrát psí žrádlo“ a svobodný životní styl se oslavuje vtipným přirovnáním: „Když tobě zvoní budík, já chrápu jako dudek, chrápu jako Saudek, jenže já se probudím.“ Ve světě, v němž se všichni dají koupit, stojí Toxxx sám proti všem – desku si vydal na vlastním labelu Hypno808 a místo, aby ji dal do normální distribuce, prodává ji na webu a po vzoru gangstarapových pionýrů také z kufru svého auta – lokaci svého mobilního obchodu aktualizuje na svém Twitteru. (Bonusový disk Ilegální kecy shrnuje remixy a hostovačky z posledních let – jsou to ale mnohdy jen fragmenty, ostatní rappery Toxxx ze skladeb nemilosrdně vystřihl.)

„Furt mi nedali čip, utíkám z virtuální reality pryč a furt mi hrabe z toho všeho,“ rapuje Toxxx ve své zmutované češtině, do které pronikají vlivy angličtiny i němčiny. S trochou nadsázky lze říci, že Legální drogy jsou všechno, čím Konec civilizace není (a naopak). Klasické hodnotící kategorie angažovanosti a autenticity (s nimiž kdysi rockoví kritici objevovali hip hop) zde nehrají žádnou roli; většinový posluchač nepochybně album vypne už při první spršce vulgarit a Toxxx pro něj navždy zůstane jen nevycválaným narcisistním hebefrenikem. Skutečné kouzlo Hugova „hypna“ ale spočívá v textové nadsázce a zvukové originalitě – a v obojím je o několik kroků před konkurencí. Nakonec zbraně hip hopu k narušování společenských pravidel normality se nikdy neomezovaly jen na prosté popisování reality a Legální drogy dokazují, že rap v Čechách může ještě pořád znít podvratně.

 

Hugo Toxxx – Legální drogy / Ilegální kecy (Hypno808, 2011)

 


autor / Karel Veselý VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Děti konzumního ráje / Karel Veselý > NP č.396 > Téma čísla Dříve se subkultury točily kolem hudebních směrů, dnes si mladí hipsteři užívají hlavně jejich kombinování.   číst dále Krása chybových hlášek / Karel Veselý > NP č.430 > Kultura | Hudba Syntax Error Tomáše Vtípila vyhlašuje válku posluchačským stereotypům. číst dále Opatrně s tím slovem na „N“ / Karel Veselý > NP č.475 > Téma čísla Hanlivým slovům je možné vtisknout opačný význam. Ale urážka se tím smazat nemusí. číst dále Hudební průmysl (znovu) na rozcestí / Karel Veselý > NP č.328 > Referát Málokdo asi bude souhlasit s názorem, že hudba je jen zboží. a přesto si kupujeme cdčka nebo mp3 na internetu a platíme peníze, ze kterých hudebníci uvidí jen minimum. vítejte do světa hudebního průmyslu. číst dále Zrození popu z ducha nudy / Karel Veselý > NP č.467 > Téma čísla Na okrajích močálů nudy mohou vyrůst překrásné květiny. Co když se ale do hry vloží Twitter?   číst dále Co přijde po ironii? / Karel Veselý > NP č.396 > Téma čísla Hipsteři jsou mrtví. Kdo nastoupí na jejich místo?   číst dále Na procházce s misantropem / Karel Veselý > NP č.440 > Kultura | Hudba Kultovní blackmetalová skupina Master‘s Hammer se na novém albu Vagus Vetus vypořádává s moderní civilizací.  číst dále Tancuj v tranzu / Karel Veselý > NP č.430 > Téma čísla Elektronická taneční hudba slaví poslední roky velký comeback. Nahrávací společnosti i promotéři v ní vidí stejný zlatý důl, kterým byla v první polovině devadesátých let. Je to ale pořád ta stejná taneční extáze jako tehdy? číst dále
celý archiv