NP č.362 > Kultura | FilmNakažlivá energie mládíDominika Prejdová

resized/img/clanky/801x268c-087c-622-header.jpg

Zázračné dítě současné kinematografie Xavier Dolan přichází s novým filmem Imaginární lásky.

 

Neuvěřitelně mladý kanadský režisér Xavier Dolan (nar.1989) okouzlil loňský festival v Cannes debutem zabil jsem svou matku. V sekci Quinzaine des réalisateurs se mu dostalo hned tří cen a nadšených ovací ve stoje. Letos opět v Cannes představil další novinku, film imaginární lásky, a nadšené přijetí se opakovalo.

O Dolanovi se pochopiteně vždycky mluví v souvislosti s jeho mládím. První film natočil v osmnácti letech s pozoruhodnou řemeslnou bravurou, navíc ho sám napsal, režíroval a ještě v něm hrál hlavní roli (to stejné platí i o imaginárních láskách). Nejdůležitější ale je, že i Dolanovy filmy mládím a energií doslova překypují. Navíc i uvedení snímků v Cannes a nadšená francouzská podpora má své opodstatnění. Dolan je eklektickým žákem francouzské nové vlny, s jejím odkazem si pohrává jako například Christophe Honoré , a na to Francouzi rádi slyší.

 

Objekty touhy

Zatímco zabil jsem svou matku je silný autobiografický příběh, ve kterém se vypořádává se svým dospíváním s rozvedenou matkou a vlastním coming outem, jsou imaginární lásky popovou koláží těžící téměř výhradně z různých kulturních citací a referencí. Velmi osobní tón předchozího filmu vystřídala v imaginárních láskách poučená hra s odkazy. Zůstala mladistvá svěžest a bezprostřednost. A také silný, vědomý narcismus. V zabil jsem svou matku je transponovaný do syrové vrstevnaté výpovědi, v imaginárních láskách je už čistě estetický. Film je prošpikovaný záběry ze všech možných stran a místy zpomalenými na chlapecky krásnou Dolanovu tvář s deanovskou vlnou. imaginární lásky vlastně nemají žádný příběh. Jeho letmým námětem je iluze a deziluze lásky načrtnutá skrze milostný trojúhelník dvou přátel Francise (toho hraje Dolan) a Marie a jejich objektu touhy, Nicholase.

Film se soustředí právě na imaginární polohu lásky. Ptá se, do jaké míry se odehrává v představách, v sebeklamu, v interpretaci nejmenších gest milovaného, v náhlé intenzitě smyslů, vnímání.

Tím spíš, že narativně ani psychologicky se příběh nijak nerozvíjí, funguje na základě jasně definovaných typů. Nesmělý homosexuál Francis, neurotička Marie, co se ráda maskuje pod starožitným oblečením a anticky krásný Nicholas, který nedává najevo zájem ani odmítnutí a který si svojí roli užívá a s ostatními dvěma si hraje. Těm nezbývá než se přizpůsobit a hledat různé další strategie, jak s Nicholasem pohnout.

 

Na vlastní kůži

Tisíckrát ohraný příběh milostného vzplanutí a zklamání Dolan inovativně přetváří. Novou svěžest mu dává především formálně. Řídkost příběhu kombinuje s dokumentárně laděnými výpověďmi anonymních mladých lidí na kameru. S lehkostí promíšenou se smutkem vyprávějí o svých milostných zklamáních a posilují tak ústřední příběh.

Dolan se napájí vlivy z francouzské nové vlny. V postelových scénách používá monochromní barevné filtry á la godard. Ve zpomalených záběrech chůze podbarvené hudbou cituje Wong Kar Waie. Dokonale estetizované, významově oproštěné záběry spojuje se soundtrackem, jenž střídá Bacha s rockem i popem.

Všechno je hravé, chytré, vtipné a (sebe)vědomé si vlastních klišé a trochu o ničem. Pod tím je ale cítit autentická radost ze cinefilie, z přetváření světa ve film, z filmového vidění. V kinematografičnosti filmu, v jeho chuti citovat i zkoumat, je nakažlivá radost. Dolan zkouší prostředky filmového jazyka a radost z objevování přenáší i na diváka. Film je nejsilnější v okamžicích, kdy vizuálně dokáže zhmotnit představu, prchavost i intenzitu smyslového vnímání, a jeho totální subjektivitu. Jako ve chvíli, když se Nicholas Francise dotkne. Ve filmu se natáhne a zpomalí čas a divák cítí jako on Nicholasovu vůni a dech na své kůži.

 


autor / Dominika Prejdová VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Krásný film o konci světa / Dominika Prejdová > NP č.376 > Kultura | Film Hned po své mezinárodní premiéře v soutěži festivalu v Cannes je poslední snímek kultovního Larse von Triera v českých kinech. Po kontroverzním Antikristovi, jehož přijetí se často zbytečně zastavilo na obrazech násilí a sexu, přichází Trier se svojí vizí konce světa, se svojí Melancholií.   číst dále Vraťte se na začátek / Dominika Prejdová > NP č.442 > Kultura | Film Jižanské drama Joe vrací do formy dva velké talenty. Režisér David Gordon Green byl vycházející hvězdou nezávislého filmu, pak se ale vrhl na hollywoodský mainstream. Představitel hlavní role Nicholas Cage dlouho přehrával a karikoval sám sebe. Nyní se ukazuje jako za starých časů Leaving Las Vegas. číst dále Kanibal a transformátor / Dominika Prejdová > NP č.444 > Kultura | Film V dokumentu 20 000 dní na Zemi o Nicku Caveovi není dokumentárního skoro nic. Byla by ale škoda ho minout. Jeho autoři přicházejí s konceptem, jakého v žánru hudebního dokumentu ještě nebylo. číst dále Proč vyhrál Život Adele? / Dominika Prejdová > NP č.418 > Kultura | Film V Cannes skončil 66. ročník nejslavnějšího filmového festivalu. Porota vedená Stevenem Spielbergem udělila Zlatou palmu výjimečně režisérovi i dvěma hlavním herečkám francouzského snímku Život Adele. číst dále Polanského Venuše / Dominika Prejdová > NP č.428 > Kultura | Film Pozdní díla velkých režisérů. Zřídkakdy někdo ukončí kariéru tak rezolutně, jako maďarský režisér Béla Tarr, který před dvěma lety ohlásil, že Turínský kůň je jeho posledním filmem. číst dále Podivně asexuální psychoanalýza / Dominika Prejdová > NP č.386 > Kultura | Film Kanadský režisér David Cronenberg se ve svém posledním filmu Nebezpečná metoda pustil do psychoanalýzy.   číst dále Come as you are / Dominika Prejdová > NP č.457 > Kultura | Film Dokument Kurt Cobain: Montage of Heck o frontmanovi kultovní Nirvany je první svého druhu, který autorizovala jeho rodina. Režisér Brett Morgen dostal k dispozici celý Cobainův archiv a využil ho naplno. číst dále Český Polski film / Dominika Prejdová > NP č.400 > Kultura | Film Právě skončil 47. ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Přehlídka pyšnící se prestižní kategorií A se staví po bok festivalů v Cannes, Berlíně a Benátkách. Zůstává ale otázkou, jestli toto zařazení není spíše zlatou pastí.   číst dále

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

celý archiv