NP č.529 > Téma číslaCirkus kolem klaunaJakub Yellen

Klaunský humor je kapitola sama pro sebe. Ne všichni ho máme rádi. Klaun se zkrátka musí umět. Za jedním vysloužilým cirkusovým klaunem jsme zajeli až do Jihlavy. Milan Fugas Pinder vypráví o své klaunské duši.

Na cirkusových plakátech je snad vždycky klaun. Je to tvář cirkusu. Souhlasíte?
Je to tak. Klaun dává cirkusu duši. I kdybyste měl špičkové artisty nebo skvělou zvířecí drezúru, ale neměl klauna, ten program nebude kompaktní. A ještě horší je mít špatného klauna, ten dokáže celý cirkus úplně pohřbít.


Co tedy rozhoduje o tom, že je klaun dobrý?
To se těžko vysvětluje. Za mnou často chodili lidi, kteří mi říkali, že z duše nenávidí klauny, většinou jim vadila jakási trapnost, ale že u mých vystoupení se bavili. Já třeba nikdy nerozlišoval dětského a dospělého diváka, prostě se obecně snažím působit lidem na srdce. A možná i proto, že to dělám svým srdcem. Něco ve mně zkrátka dokáže toho klauna stvořit tak, že se to lidem líbí. A já sám nevím, co to vlastně je.

vše, co jsem v životě dělal, jsem použil ve svých číslech

Myslíte, že jste se s tím už narodil?
Celkem určitě. Začalo to už na základce, kdy mi učitelka řekla, že stejně jednou skončím v cirkuse jako šašek, a to si fakt nevymýšlím. Když jsme měli se základkou sraz po třiceti letech, ona si na to sama vzpomněla a oba dva jsme byli užaslí z toho, jak se ta její slova naplnila. Narodil jsem se za hlubokýho minula, takže ta cesta k tomu nebyla jednoduchá. Člověk musel jít do normální práce, aby měl razítko v občance. Já dělal na elektrárně v Dukovanech na stavební údržbě. Když mi tam dali do ruky lopatu, okamžitě jsem ji chytil jako kytaru a mistr mi tehdy říká: No, ty v životě rukama dělat nebudeš, chlapče.


Jak se staví klaunské číslo? Je tam prostor i pro improvizaci?
Kdykoli jsem v životě cokoli dělal, měl jsem to z padesáti procent postavené na improvizaci. Ať to bylo rádio, kouzla, divadlo, nebo cirkus. Mě baví v tom, jak se říká, plavat. Ale nějakou kostru to samozřejmě mít musí, jinak by to byl zmatek. V cirkuse ten program hrajete opravdu denně a je to vlastně stejné, jako když horník rube uhlí. Už o tom, co děláte, ani nemusíte přemýšlet. A proto je dobré mít tam prostor pro náhodu a práci s okamžikem. Nehledě na to, že to pobaví nejen diváky, ale i celý ten cirkusový kolektiv za vámi, i oni mají najednou pocit, že se děje něco výjimečného, a úroveň nebo zaujetí pro celé představení jde pak nahoru.


A kdybyste měl konkrétně říct, jak o čísle přemýšlíte, když se tvoří?
Já měl výhodu v tom, že jsem v životě dělal strašnou spoustu věcí. A všechny tyhle životní zkušenosti jsem ve svých vystoupeních úročil. Díky tomu, že jsem dlouhá léta moderoval v rádiu, měl jsem klaunská čísla postavená na mluveném slovu, což málokdo dělá. Pak jsem hrál v kapele a věděl jsem, že tady léta letoucí chyběl hudební klaun. No tak jsem si postavil hudební číslo. A pak jsem si říkal, že by to chtělo ještě něco, co nikdo jiný nemá. Jel jsem do Německa a u jedné firmy nechal vyrobit laděné klaksony, koupil kolo, co vypadalo jako chopper a na něm jsem pak za zvuků harleye vjížděl do manéže a hrál na ty klaksony písničky.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Jakub Yellen VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

Příliš směšné na středověk / Libor Hruška > NP č.529 > Téma čísla Dvojice mladých historiků Vojtěch Bažant a Martin Šorm boří stereotypy o zamračené středověké Evropě. Slovní hříčky, absurdní humor, ironie, satira i nadsázka, to vše existovalo už tehdy. A k tomu nádavkem prdící mniši, hroziví hlemýždi a zajíci zabijáci. číst dále Bacha, bude HUMOR! / Jakub Yellen > NP č.529 > Téma čísla Herec Jaroslav Vlach prošel mnoha divadly a jeho největší radostí jsou svižné konverzační komedie. Svůj talent a čich na komické herectví zužitkoval také jako pedagog, základy herectví a komiky učil od dětí po studenty konzervatoře. číst dále Porcelánový šperk / Štěpán Materna > NP č.529 > DIY Když vejdete do sklepa jednoho obyčejného smíchovského činžovního domu, první, co uvidíte, jsou police plné nádobí a keramických objektů všech velikostí a tvarů. A když píšu plné, mám na mysli, že kdyby se  tu místo workshopu konal večírek, museli by všichni držet své skleničky a šálky v ruce, protože i kdyby je  dokázali někam odložit, už by je pak nikdy nenašli. číst dále Trapno ve filmu / Kamil Fila > NP č.529 > Téma čísla Být trapní je to nejhorší, co se nám může stát. Své o tom vědí teenageři i politici. Ve filmu jsme si ale trapno začali od jistého okamžiku užívat. Jak se to stalo? Filmový kritik Kamil Fila rozebral trapno jako extrémní pól humoru a popsal ho od němého filmu přes Homolkovy až po Rickyho Gervaise a pornofilmy. číst dále
celý archiv