„Před realitou se neschováš. Sice díky pití na chvíli zapomeneš, ale ráno máš ještě navíc kocovinu, je ti zle. Už jsi sluha alkoholu, bez svobody. Cítíš to, víš, že něco není v pořádku, ale nepřestaneš pít. Tohle musíš jen Ty sama. Skončit. Najdi si pomoc, je velice těžké zvládat alkohol sama bez pomoci,” čtu ve spletitém vlákně diskuzního fóra na webové stránce alkoholik.cz. Anonymní uživatelka Líba takto odpovídá jiné ženě, která se do chatu přišla poradit, jak najít adekvátní odbornou pomoc tak, aby se u toho mohla starat i o svoji nezletilou dceru. Virtuální diskuze s názvem „flaška je můj útěk od reality” má desítky příspěvků, některé jsou i několik let staré.
Portál s oldschoolovým vizuálem, jehož superadministrátorem je neurolog MUDr. Zbyněk Mlčoch, obsahuje kromě poradny spoustu užitečných kontaktů na urgentní pomoc, články na různá témata – od historie alkoholu až po jeho účinky v těhotenství. Narozdíl od edukativních textů, k jejichž zveřejňování už aktivně nedochází, to v diskusním fóru stále žije. Web má podle jeho údajů skoro čtyři tisíce návštěv týdně. To je o tři tisíce méně, než kolik podle dostupných statistik zemře ročně v České republice lidí na následky užívání alkoholu či autonehody způsobené pod jeho vlivem.
Na špici žebříčků
V mezinárodních srovnáních (např. OECD, WHO) konzumace alkoholu se ČR dlouhodobě umisťuje na prvním až čtvrtém místě. Průměrně se v ČR spotřebuje 10 litrů etanolu na jednoho obyvatele za rok (včetně dětí a seniorů), což odpovídá množství přibližně 22 g na jednoho obyvatele za den. To je zhruba půllitr světlé desítky. „Alkohol může být občas dobrý sluha, ale často je také zlý pán,“ uvedl loni národní koordinátor pro protidrogovou politiku Jindřich Vobořil při příležitosti zveřejnění první obsáhlé Zprávy o alkoholu v České republice, která se se tak stala podkladem pro formulaci případných vládních veřejnězdravotních opatření. Podle Vobořila je důležité hlavně často připomínat rizika spojená s užíváním alkoholu. „Úmrtnost spojená s alkoholem v ČR v posledních letech roste, zejména v souvislosti s alkoholickým onemocněním jater. Roste také počet nehod a sebevražd pod vlivem alkoholu. Alkohol je také nejčastější příčinou domácího násilí a mnoha sociálně nežádoucích jevů,” dodává ve Zprávě. Mimo jiné můžou účinky alkoholu způsobovat nebo prohlubovat úzkosti a deprese, vyvolávat psychotické poruchy, alkoholovou demenci a v neposlední řadě i závislost, což může mít v důsledku vliv na schopnost jedince udržovat sociální kontakty a účastnit se společenských aktivit.
Užívání alkoholu může přispívat také k ekonomickému znevýhodnění a sociální marginalizaci. Nadměrné pití alkoholu může mít za následek sníženou produktivitu v práci, nezaměstnanost a finanční nestabilitu, což může vést k sociálnímu vyloučení. Nicméně tato dynamika má i zpětný chod. Obecně vzato totiž v naší populaci existují zranitelné nebo rizikové skupiny, ve kterých je míra užívání alkoholu vyšší než v populaci obecně. Jde převážně o lidi žijící v sociálním vyloučení, osoby bez domova nebo jedince se zkušeností s uvězněním. U těchto lidí přidává alkohol k dalšímu prohlubování jejich socioekonomického znevýhodnění, a je proto potřeba podporovat preventivní opatření právě tam, kde je riziko sociálního vyloučení vyšší.
Alkohol = kultura
Důvodů, proč je u nás konzumace alkoholu natolik normalizovaná, je kromě zmíněných kulturních a sociálních aspektů a téměř neomezené dostupnosti hned několik dalších – včetně nedostatečných mechanismů regulujících reklamu. Mnoho kulturních i sportovních akcí také výrobci alkoholických nápojů sponzorují.
Jak uvádí i výše zmíněná Zpráva – reklama na alkohol je v ČR všudypřítomná a je běžnou součástí televizního vysílání. I přestože podle tohoto dokumentu obecně platí, že reklama na alkohol nesmí být například explicitně spojovaná se zvýšenými výkony nebo tím, že je alkohol prostředkem řešení osobních problémů, mohou se její legislativní regulace zdát jako nedostatečné. Jako důkaz se nám nabízí srovnání s jinými evropskými zeměmi, jako je například Francie, kde není reklama na alkohol povolena v televizi ani v kinech a v jiných případech musí obsahovat varovné sdělení o nebezpečí konzumace alkoholu. V Norsku není povoleno alkohol propagovat v televizi před 21. hodinou a některé země zase regulují místa ve veřejném prostoru, kde může být reklamní sdělení umístěno. Například v Kanadě tak není povoleno ve veřejné dopravě nebo v blízkosti škol.
Nutnost reklamu na alkohol nějakými mechanismy regulovat vycítilo naposledy před třemi lety Ministerstvo zdravotnictví, které připravilo návrh zákona, podle kterého by mimo jiné v reklamních spotech nemohly vystupovat živé bytosti a podle slov tehdejšího ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha „by reklama neměla ukazovat alkohol jako součást běžného, šťastného života”. Návrh se z pochopitelných důvodů nelíbil ani výrobcům, ani Hospodářské komoře. Od té doby se větší diskuse na toto téma ve vodách politické reprezentace už neobjevila, přičemž citovaná zpráva Národního monitorovacího střediska pro drogy a závislosti předložená vládě ve svých doporučeních explicitně vyzývá k „výraznému posílení regulací reklamy a propagace alkoholu, včetně regulace způsobu šíření a obsahu reklamních sdělení, stejně jako času reklamy ve všech typech médií”.
Zvědomění vztahu
Stejně jako v mnoha dalších celospolečenských problémech se stát i v tomhle případě mnohdy spoléhá na práci neziskových organizací, které v tomto případě poskytují poměrně rozsáhlou síť preventivních i léčebných programů. Kromě svépomocných projektů, jako jsou například skupinové terapie Anonymních alkoholiků, dostává do širšího povědomí lidí možnost říct alkoholu ne například osvětová kampaň Suchej únor, která po vzoru Velké Británie podněcuje lidi k měsíční abstinenci, zvědomění si vztahu k alkoholu, a také poukazuje na rizika spjatá s jeho konzumací. I přesto mohou mít mnozí stále pocit, že se jich toto téma netýká, a to možná i proto, jak normativně ke konzumaci alkoholu většinová společnost přistupuje. Je ale dobré zdůraznit, že rizikově pije alkohol 17–19 % dospělé populace, tj. v přepočtu odhadem 1,5–1,7 mil. obyvatel ČR. Flaška (nebo lahváč) je útěk z reality pro mnohem více lidí, než by se na první pohled mohlo zdát. Připomínat bychom si to měli ale nejen v únoru.
Předplaťte si časopis Nový Prostor a každé nové číslo dostanete online či poštou přímo do své schránky!