Pokud vám jazzová scéna připadá jako oáza klidu, je potřeba sestoupit do nižších pater, kde hřmí a burácí soničtí revolucionáři. Jsou to potomci divoké generace free jazzu, která si na konci padesátých let přinesla na tradici svého žánru kladivo absolutní svobody. Jejich zběsilé kakofonie se pak staly soundtrackem neklidné éry atomové krize studené války a inspirovaly vznik podobně naštvaného punku i nekompromisní noiseové hudby. Free jazz nikdy nezemřel, jen byl vytěsňován konzervativci. Jedním z předních současných představitelů nejradikálnější odnože jazzu je severské trio The Thing v čele se švédským saxofonistou Matsem Gustafssonem. Svou aktuální deskou The Cherry Thing odkazují k jednomu z otců žánru Donu Cherrymu, po jehož jedné skladbě se kdysi pojmenovali. Nový materiál totiž The Thing nahráli s jeho nevlastní dcerou – zpěvačkou Neneh Cherry, která zběsilou kakofonii akustického tria krotí soulovou citlivostí a pomáhá jim najít cestu z bezhlavé zuřivosti.
The Thing a Neneh Cherry se potkali už v roce 2000 na vzpomínkovém koncertě na jazzového titána. Ke společné desce ale zbývala ještě dlouhá cesta. Zpěvačka tehdy spokojeně žila v ústraní, kam v polovině devadesátých let utekla po obrovském úspěchu balady 7 Seconds nazpívané se senegalským hrdinou Youssou N‘Dourem. Jedna z prvních žen, která na konci osmdesátých let prolomila díky hitu Buffalo Stance ledy hiphopové maskulinity, už netoužila po životě popové hvězdy a svoji lásku k hudbě si ventilovala jen v triphopové kapele cirKus svého manžela (v roce 2008 s ní v tichosti zavítala i do Prahy). Sólový návrat po šestnácti letech je ale ohromující – hned první skladba alba Cashback je jejím autorským příspěvkem. Ať už to má být feministická hymna nebo jen vzkaz partnerovi, který si plete finanční a milostný vztah, sametový a zároveň sebevědomý hlas Cherryové fantasticky sedne k jazzové bouři tria, jehož rytmickou sekci obsatarali bubeník Paal Nilssen-Love a basák Ingebrigt Haker Flaten.
Uvnitř džungle zvuků
To je ale teprve začátek. Dream Baby Dream původně od Suicide je skoro devítiminutová jízda, v níž Cherry promění paranoidní monolog Alana Vegy v hladivý soul, aby se pak Gustafsson utrhl z řetězu báječným saxofonovým sólem, do kterého zpěvačka skanduje: „Sni jen dál / ať pořád hoří tvůj oheň“. Následná Too Tough To Die je energickou verzí monologu o přežití z repertoáru bristolské triphopové zpěvačky Martiny Topley-Bird, kterou pak dohraje energická smršť Sudden Moments. Dalším vrcholem desky je Accordion, kde Cherry do minimalistického podkladu přezpívává surrealistický text rappera MF Dooma. Jde o úžasné setkání hiphopového feelingu s uměřeností, pod níž, tam někde dole, tiká freejazzová bomba. Skvěle se ale vyvedla i rekonstrukce jiného proto-punkového kusu – Dirt z druhé desky The Stooges. Řezavý saxofon jakoby chtěl napodobit syrový kytarový riff a Cherry v textu Iggyho Popa suverénně převrací genderové role.
Ztišená What Reasons Could I Give z repertoáru Dona Cherryho připraví meditativní závěr alba, které divoce skáče mezi klidnými momenty a freejazzovými výbuchy. Ve světě The Cherry Thing se posluchač cítí jako v husté džungli, kde na něj může kdykoli vyskočit predátor. Musí si dávat pozor, ale jinak je to skvělé dobrodružství.
Neneh Cherry & The Thing – Cherry Thing (Smalltown Superjazzz)