Marketingové poselství kampaně Asociace občanských poraden a pražského Magistrátu je na první pohled jasné. Lidé mají zvažovat, jestli a za jakých podmínek si půjčí peníze, protože by se jim to mohlo vymstít. Občanským poradnám v posledních letech roste počet lidí, kteří se potýkají se splácením dluhů. Tento trend prý vyžaduje drastický způsob sdělení. Dlužníci mohou skončit až na ulici.
A kdo by měl zájem skončit jako pražský bezdomovec? Solidaritu ze strany města a většiny občanů nelze očekávat. Nedávno se v Novém prostoru (č. 345) psalo o tom, jak jsou nedostatečně dotované sociální služby pro lidi bez domova. Na kampaň, která zjednodušeně staví bezdomovce do role strůjců vlastního neštěstí, ale magistrát peníze vydá. Zapadá to do vize pražské ODS a jejich „Prahy bezpečné“.
Kampaň proti zadlužování plní svůj účel v tom, že upozorňuje na závažný problém. Kromě toho má však řadu vedlejších dopadů, o kterých asi její tvůrci nepřemýšleli. Alespoň je ale možné si na tomto případě znovu uvědomit, jak je veřejný prostor zastávek zaplevelen reklamními lavičkami. Pražané a obyvatelé dalších přibližně sto třiceti měst v Česku, kde je možné je nalézt, by si však zasloužili lavičky, jejichž účelem není něco prodávat, ale na kterých se místo toho dá pohodlně sedět. Vytvoření nových laviček (model na sezení) by mohlo v době ekonomické krize dát práci alespoň pár lidem.