Přehled článků autora: Martin Selner

Martin Selner

Low carb bezdomovectví > NP č.533 > Jiné čtení Nedávno jsem potkal jednu známou, dali jsme se do hovoru. Dlouho jsme se neviděli. Dělá PR pro různé bohaté lidi, já zase pracuju s autisty a občas o tom píšu do Nového Prostoru. Časopisu, který prodávají většinou bezdomovci. Část zisku z prodeje jim jde do kapsy. Přátelství & párky > NP č.532 > Jiné čtení Po týdnu se vrátil zpět do stacionáře, ležel doma nemocný. Rozdává úsměvy na všechny strany. Vypadá o dost lépe než já, taky by mi prospělo pár dní si odpočinout. Rambo & Velikonoce > NP č.530 > Jiné čtení Děti do stacionáře nastupují nezvykle ve středu, v úterý bylo ještě 1. ledna. Možná je dobře, že tu první týden nového roku budou jen tři dny. Byly delší dobu doma a autismus si přece jen zvyká na změny trochu déle. Kytara & sýr > NP č.520 > Jiné čtení Trasy s autistickými dětmi můžou mít různé zastávky. Po vzoru cyklistických závodů naše dnešní etapa začíná u vlakového nádraží, dále nás čeká stoupání kolem hudebnin a finišovat budeme u sýrové pizzy. Tričko & puberta > NP č.515 > Jiné čtení Jedna z nejzákladnějších potřeb nově narozeného dítěte je pocit, že je tady správně, že je milované a že svět pro něj představuje bezpečné místo. Já většinu svého pracovního dne trávím s autisty a pozoruju jejich rituály, které si vytvořili, aby jim ten „cizí“ svět nepřipadal tak nebezpečný. Vytvořili si je i přesto, že byli a jsou milovaní. Hořčice & prase > NP č.514 > Jiné čtení „Kdy budu vařit?“ zeptal se mě před časem jeden z dospívajících autistů, který bydlí u nás v týdenním stacionáři pro lidi s autismem. Medvěd & vlak > NP č.513 > Jiné čtení „Tak vystupujem,“ řeknu dětem a zároveň jim otevřu dveře od auta. „Jsme tady!“ Auto necháme stát na parkovišti vedle zoo a vyrážíme na zvířata. Pejsek & kočička > NP č.512 > Jiné čtení „Dobrý den," pozdraví chlapec, když vejdeme do knihkupectví. Chlapec se najednou u dveří zastaví, pár vteřin sebou na místě kýve, a když už je připravený a zvykl si na nové prostředí, pokračujeme dál do obchodu. Nádraží & Tuc > NP č.511 > Jiné čtení Jsem s dětmi na Masarykově nádraží. Mají autismus a mají rády vlaky. Autismus & IKEA > NP č.510 > Jiné čtení Má práce mimo jiné spočívá v co největším začlenění dětí do společnosti. Trpí autismem a my se společně učíme dovednostem, které jim usnadní život a přiblíží je k větší samostatnosti. Sněhulák & průjem > NP č.509 > Jiné čtení Bylo by naivní předstírat, že autisté nevnímají Vánoce. Přinejmenším alespoň mí autisté. Jogurt & cukr > NP č.507 > Jiné čtení Je odpoledne, přicházím do práce. Podle podlahy v jídelně poznám, že k obědu byly těstoviny se špenátem. Děti mají ještě odpolední spánek, ale z jejich pokojů slyším, že některé jsou už vzhůru. Podle sprostých slov se dá dokonce rozeznat, kdo konkrétně. Autismus & cukrárna > NP č.506 > Jiné čtení Rád své děti beru někam, kde autistu běžně nepotkáte, protože si myslím, že to prospívá oběma skupinám – jak zdravým lidem, tak ve finále i mým autistům. Pro obě skupiny to ale může být velice náročné, vzájemný střet se tedy snažím mírnit různými nástroji. Jako užitečný nástroj se naposledy ukázal jahodový řez. Zmrzlina & kozy > NP č.504 > Jiné čtení Nastupuju s dětmi do autobusu. Probíhá standardní scénář, kdy nás půlka autobusu chce pustit sednout a ta druhá půlka se tváří, že nás nevidí. Beru děti na zvířecí farmu, aby taky viděly, že existují i jiná zvířata než tučňáci z Madagaskaru. Autismus & prokletí > NP č.502 > Jiné čtení Každý rok v létě jezdíme s dětmi na tábor. Nějakou dobu nám trvalo prolomit prokletí, kdy jsme s dětmi mohli přijet sice kamkoli, ale všude jen jednou. Majitel ubytování nás díky stylu našeho pobytu už pak nechtěl nikdy vidět. Dnes už jezdíme třetí rok na stejné místo. Máme štěstí. I když zkuste vysvětlit autistickému dítěti nebo jeho rodičům, že mají štěstí. Bonbóny & únava > NP č.501 > Jiné čtení Eseje biologa, spisovatele a filozofa Stanislava Komárka a blogera Martina Selnera, který popisuje životní zkušenosti vychovatele kupy autistických dětí. Zkrátka jiné čtení.