NP č.528 > Novinky / TechnoskopFake moderátor falešných zprávDarek Šmíd

Virtuální moderátoři vedení umělou inteligencí jsou skutečností. Zasaďme si jejich zrod do souvislosti s aktuální informační atmosférou zpráv za platebními branami a fake news.

Čínská zpravodajská agentura Xinhua ve spolupráci s technologickým gigantem Sogou představila světu dva syntetické moderátory, fungující na principu umělé inteligence. Jde o dvojici sympatických fešáků, z nichž jeden moderuje zprávy v angličtině a druhý v mandarínštině; podoba každého z nich je přitom založena na podobě skutečného moderátora z masa a kostí. Server The Verge k informaci sice podotýká, že noví moderátoři „nejsou o nic sofistikovanější než digitální loutky", ale možná by bylo zajímavé podívat se do hlavy oněch skutečných moderátorů, jejichž podoby na sebe ty dvě digiobludy vzaly, a pokusit se v jejich myšlenkách vyhledat obavu z toho, zda se teď necítí o něco více nahraditelní. Kdyby se u vás v práci objevil váš digitální dvojník, neměli byste pocit, že jde o manifestaci polemiky s vnitřním pocitem vaší jedinečnosti? Moderátoři budou podle Xinhuy makat 24 hodin denně „na oficiálních stránkách a platformách sociálních sítích, čímž sníží výdaje na produkce a zvýší efektivitu". Dokáže tohle váš živý moderátor?

relevantní informace se dostanou jen k těm, kdo si to  budou moci dovolit

Existence digitálních moderátorů s umělou inteligencí v digitálních mozkovnách nabízí vedle obligátní otázky nahraditelnosti lidí ve specifické profesi papouškování předepsaných zpráv (a nemusíme chodit tak daleko; viz případy z poslední doby nahrazování zesnulých herců jejich digitálními klony, jako v případě Petera Cushinga v Rogue One) také zajímavou paralelu k fake news, falešným zprávám, šířícím se po internetu. Pozornost v poslední době vzbudil článek s názvem This Is How We Radicalized The World na serveru Buzzfeed News, jehož autor Ryan Broderick dal do zajímavé souvislosti existenci „fake news" a kanálů, které pustí své uživatele k hodnověrnému obsahu pouze skrze platební bránu. Broderick naznačuje možnou budoucnost, v níž se relevantní informace dostanou jen k lidem, kteří si to budou moci – nebo budou chtít – dovolit; neplacené „informační kanály", kterým dnes vládnou zcela neinformativní algoritmy sociálních sítí, se pak utopí v neověřených fake news, v nichž budou své uživatele máchat od rána do večera.


Poslední názorový špunt, který by zpravodajskému nesmyslu dokázal zatnout tipec, je hodnověrný moderátor; ovšem už se současnou technologií deepfakes, jejímž prostřednictvím si můžete vyrobit třeba digitálního ruského prezidenta, který bude na vašem youtubovém kanálu vyprávět sprosté vtipy, si lze vytvořit vlastního fake moderátora, který vám bude ty fake news číst. A bude-li vymodelován tak hodnověrně, jako zmínění moderátoři čínští, zbaštíme mu to i s navijákem.


autor / Darek Šmíd VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Krabice od bot / Michaela Bohuslavová > NP č.528 > Téma čísla Do krabice od bot zabalíte nevyužívané hračky, které udělají radost dětem z chudých rodin. Povídání s Pavlem Hanychem z Diakonie ČCE. číst dále Jako když se ti rozutečou korálky / Jan Štěpánek > NP č.528 > VIP Rozhovor Nedávno se nám ozvali lidé z produkce seriálu Ulice. Dvě postavy v seriálu se měly ocitnout na ulici a scenáristický tým nás požádal o radu ohledně života bez domova. Jak moc k srdci si scenáristé vzali tipy a rady prodejce Asterixe? Vypravili jsme se na natáčení Ulice a setkali se se seriálovými bezdomovci. číst dále Japonský vánoční ambulák / Kristýna Holubová > NP č.528 > Téma čísla Furoshiki je japonská tradice balení dárků do šátků a krom toho, že jde o vznešený a kreativní způsob obdarovávání, ušetříte také za balicí papír a nevytvoříte tak odpad, který se po Vánocích válí kolem každého kontejneru. číst dále Dárců přibývá. I díky dobrým kampaním / Libor Hruška > NP č.528 > Téma čísla Patříme mezi štedré národy? Jakým organizacím pomáháme nejčastěji, jaké jsou etické limity fundraisingových kampaní a jak naučit dobročinnosti děti? „Dobrý fundraising není jen o penězích. Neziskovky by kolem sebe měly vytvářet okruh lidí, kteří sdílejí stejné hodnoty,“ říká přední expert na filantropii Jan Kroupa. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů