NP č.526 > Téma číslaCo jsme zjistili o pubertěRedakce

Vyzpovídali jsme pedagogy, psychoterapeuty, rodinné poradce a také puberťáky – současné i minulé. A co jsme zjistili?

Puberta je nadčasová
Bez ohledu na to, jaký se píše rok, kdo je u moci nebo jaké technologie hýbou světem, puberta a její prožívání vše do velké míry překryje. Doporučujeme příběhy tří statečných respondentů, kteří se s námi podělili o své zkušenosti z puberty v letech padesátých, sedmdesátých a devadesátých. Ať už posloucháte vyprávění z dob temného komunismu, normalizace, anebo nekonečně rozjetých devadesátek, máte pocit, že dobové reálie do rozbouřeného světa a nitra tehdejších puberťáků příliš nezasahovaly. Jistě, každá generace má své politické, technologické a kdovíjaké výlučnosti, ale samotné niterní prožívání puberty to v prazákladu nemění. V tomhle smyslu je puberta vlastně stále ještě pokračováním dětského, od běžné reality odloučeného světa.

 

V pubertě je to o hubu
Oblíbené tvrzení, že puberťáci jsou co generaci šílenější, zlejší, drzejší a nebezpečnější sobě i svému okolí, začíná docela pokulhávat, když si čtete třeba již zmiňované vzpomínky našich respondentů. Zdá se vám, že vaše ratolest až příliš lehkovážně surfuje po sociálních sítích? Postavte si proti tomu z legrace odbržděný vlak ze vzpomínek pana Vaňáčka. Jako každé jiné tápavé hledání, i puberta je obdobím permanentně přítomného nebezpečí a nástrah, jejichž kadenci jen umocňuje puberťákova nezkušenost a nezralost. V tomto smyslu je puberta rázným vykročením od dětského, od většiny rizik a nástrah odloučeného světa.

 

Pubertu nelze odfláknout
Spousta rodičů by si ideální průběh puberty svých dětí představovala ve stylu: „zavři oči a rychle utíkej, ať už seš z toho venku, ať už to máme všichni za sebou". Což je omyl. Skvěle o tom ve svém příspěvku píše psychoterapeut Zdeněk Macek na straně 18. A že správné prožití puberty včetně nějakých fyzických i psychických iniciačních procesů je klíčové pro zdraví nejen jednotlivců, rodin i celé společnosti, pěkně vypráví v rozhovoru s Janou Hessovou kulturoložka Barbara Storchová na straně 20. Společnost, která svým dospívajícím nedopřeje dostatek správných impulzů, včetně rozumně vyladěného mixu bezpečí a nebezpečí, je pak odsouzena k nedospělosti a infantilizaci. Což se naší společnosti očividně děje.

 

Puberta nás činí chytřejšími
Po bitvě je každý generál. A jen co opustíme pubertální léta, víme úplně přesně, v čem jsme byli trapní a naivní, ale víme i o tom, co jsme už tehdy tušili správně a v čem jsme měli v jakési pubertální, světem nezkalené jasnozřivosti pravdu. Také proto je dobré se k té době vracet a připomínat si ji. A chovat se k současným puberťákům se stejným respektem, po jakém jsme v době vlastní puberty dychtili my sami. V tom je, myslíme, klíč ke skutečné dospělosti, kterou se my dospělí máme honosit a ke které máme našim puberťákům dopomoci.


autor / Redakce VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Učitel / Jan Stern > NP č.526 > Fejeton Musím se doznat k jedné takové charakterové deformaci. Mám značnou touhu poučovat. Krocena bývá tím, že vlastně nemám poučovat o čem, neboť se v ničem nijak zvlášť nevyznám. Ale nedávno ke mně byl osud milostivý a přihrál mi do cesty ideální oběť. Kamarád kamaráda, Švéd žijící u nás, mě pozval na takový edukativní kafe. Prý mu v naší zemi leccos není jasné a rád by byl poučen. číst dále Jak studenti píší Wikipedii / Štěpán Materna > NP č.526 > Startér Zajímavý vhled do fungování Wikipedie, kterou díky Wikimedia plní nejen studenti, ale také aktivní senioři. číst dále Ostré předměty: seriál, který na každém, kdo ho viděl, zanechal jizvy / Benjamin Slavík > NP č.526 > Kultura Seriál Ostré předměty patří k tomu nejzajímavějšímu, co jste zatím letos mohli vidět. Nejen kvůli neodolatelné depresačce Amy Adams v hlavní roli. O tom, zda ve skvělé krimi vyšetřuje vraždu dvou nezletilých děvčat, nebo svou vlastní, která se ne/stala v nedaleké minulosti, či snad něco úplně jiného, vám poví následující esej. číst dále Být rodičem puberťáka / Michaela Bohuslavová > NP č.526 > Téma čísla Ještě včera to byl náš Davídek, a dneska? Nemluví s námi, když mluví, tak odmlouvá, nechce nic dělat, kouří nebo hulí, nechodí včas domů, do školy pak vůbec, divně jí, porušuje sliby a řeže se nožem. Psychoterapeut Zdeněk Macek pro nás zmapoval trojici otázek, které si rodiče dospívajících dětí nejčastěji kladou. A pokusil se na ně najít uspokojivé odpovědi. číst dále
celý archiv