NP č.525 > KulturaTenhle film je jako atomová bombaJakub Yellen

Režiséra nového filmu Jack staví dům Larse von Triera vyzpovídal filmový teoretik Peter Schepelern, jeden z největších odborníků na jeho filmové dílo a autor monografie Lars von Trier a jeho filmy.

Jack je sériový vrah. Jaký je ale jeho charakter?
Já byl vždycky blázen do Patricie Highsmithové (americká spisovatelka proslulá svými psycho thrillery s násilným obsahem a prvky černého humoru, pozn. red.), která měla psychopata snad v každé své knize. Hodně jsem v jejích knížkách, ale i jinde studoval, jak psychopaté reagují, a zjistil jsem, že o sobě jen zřídka vědí, že jsou psychopaté, protože mají sklon neustále obviňovat někoho druhého. Já ale chtěl, aby moje postava věděla, že je psychopat, aby toho mohla využívat. To je jeho základní charakter.


Takže jsi při psaní zažil spoustu legrace...
No, je to nejvíc „hitchcock" film, jaký jsem kdy udělal. Obsahuje mnoho jeho prvků, třeba jedna z posledních scén, kdy Jack visí na zdi jenom za nehty. Hodně mě při psaní bavilo krmit Jacka tím, co říká, bavil jsem se u toho a poukrýval na mnoha místech malé vtipné narážky a odkazy, ale ty budu asi chápat jenom já, málokdo to podle mě díky kontextu bude tak brát. I když možná...

jack je psychopat a já chtěl, aby to o sobě věděl. to je jeho základní charakter.

Jack je příšerný člověk, který dělá příšerné věci, jež divákovi velice explicitně ukazuješ. Jsou to ty nejpříšernější scény, jaké jsem v tvých filmech kdy viděl. Proč tyhle scény musíme vidět? Je to nezbytné?
Myslím si, že to nezbytné je. Když vidíš jen oči muže, který je bodnut nožem, jako by ses omlouval, že je to příliš hrozné, než abys to divákovi mohl ukázat. Já si ale myslím, že by se žádný film neměl za nic omlouvat. Je důležité natáčet a pouštět lidem filmy, které zkoumají zákoutí, praskliny a škvíry, kam se ještě nikdy nikdo nepodíval. Jak už jsem řekl mnohokrát: dělám filmy, které tu chybějí. Nebo se o to aspoň snažím.


V tomhle filmu používáš něco, co jsi ještě nikdy neudělal – v jakési montáži cituješ svá předchozí díla. Cítím to jako určitý druh závěti, bilance, jako bys říkal „jsem hotov". Rozumím tomu správně?
Především to z mojí strany chápej jako určitou troufalost. Potřeboval jsem tam dostat souhrn nějakých kulturních významů a prostřednictvím scén z mých minulých filmů jsem toho dosáhl, i když si můžeš říkat, že je trochu pompézní používat vlastní práci. Ale přinejmenším je to levnější, než kdybych použil záběry z E. T. mimozemšťana. A navíc mě to bavilo.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Jakub Yellen VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Jak vrátit smrt do života / Jakub Yellen > NP č.492 > Téma čísla HRAČKY A NAŠE TABU Smrt je citlivé téma. Výchova dětí a různé cesty k ní jakbysmet. Když se pokusíte smrt s výchovou dětí spojit dohromady, citlivost se násobí tak dramaticky, že se o tom přestává mluvit vůbec. V tématu „hračky“ jsme tak v podstatě náhodou objevili obrovské, tiché tabu, o kterém by se v zájmu úplně všech mělo začít otevřeně mluvit. číst dále Armáda nechce psychopaty / Jakub Yellen > NP č.494 > Téma čísla Vojenský psycholog Daniel Štrobl zkoumal chování lidí v zátěžových situacích a s posttraumatickým syndromem. Byl také u výběru personálu vyššího vojenského managementu. „Armáda psychopaty nechce!“ řekl nám na úvod, jen co uvařil kafe. číst dále Máme FACEBOOK! A na něm krátké filmy s prodejci. Jak to vzniká? / Jakub Yellen > NP č.489 > FB deník Tohle je už druhá verze textu pro tuhle rubriku. Tu první mi šéfredaktor hodil na hlavu. „To má být deník ze zákulisí! O tom, jaký to je v první linii Novýho Prostoru. Co zažíváš při natáčení s prodeci! Musí to bejt víc osobní, živelný!“ křičel na mě do telefonu. Je to tyran, takže jsem se s ním radši moc nehádal a sednul k tomu znova. číst dále Naše čtecí babička / Jakub Yellen > NP č.514 > Téma čísla Navštívili jsme mateřskou školu, do které chodí senioři číst dětem pohádky. Geniálně jednoduché. číst dále Nedělní poezie / Jakub Yellen > NP č.490 > FB deník Od začátku prosince minulého roku se na fejsbuku Nového Prostoru objevují křehká videa plná slov, která v běžném životě neuslyšíte. Naši prodejci totiž recitují básně. Proč to dělají? Co z toho mají? K čemu je jim to dobré? K čemu to může být dobré vám? číst dále Autismus v sobe má velikou lidskost / Jan Štěpánek, Jakub Yellen > NP č.505 > Téma čísla Martinu Selnerovi, pečovateli ve stacionáři s autistickými dětmi, autorovi blogu Autismus & Chardonnay, v těchto dnech vychází stejnojmenná knížka. Povídali jsme si o tom, jak jeho práce ovlivňuje jeho psaní a že to někdy funguje i obráceně. číst dále Kniha, která propojila svět / Jakub Yellen > NP č.496 > Kultura René Nekuda je úspěšný lektor tvůrčího psaní, cestovatel a bloger. Až do svých devatenácti let nic z toho dělat nechtěl. Před dvanácti lety se přihlásil do „první tištěné reality show“ Hledá se dobrovolník do Keni, kterou spolupořádal Nový Prostor, a všechno v jeho životě se obrátilo vzhůru nohama. Loni v říjnu vydal unikátní sbírku povídek HAKUNA MATATA – projekt malých gest, jak mu říká – čímž události, které v roce 2005 vtrhly do jeho života jako velká voda, definitivně dokroužil. číst dále Seniorajťáci / Jakub Yellen > NP č.493 > Startér Jak naučit babičku, co jsou ta divná slova jako fejsbuk, lajk nebo vocap. Unikátní služba, kterou jednou možná budeme potřebovat všichni. číst dále

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

celý archiv