NP č.523 > Téma číslaNepracuji s odpademJan Štěpánek

Lubica Skalská je módní návrhářkou, která se kromě udržitelné módy zajímá i o upcycling a pořádá pravidelné kurzy šití. „Chci lidem poskytnout alternativu k oblečení z fast fashion řetězců, inspirovat, informovat a učit je. Momentálně se zabývám redesignem nepotřebného oblečení či materiálů,“ říká. kromě vytváření kolekcí dámského oblečení se zabývá také zakázkovou výrobu, ať už jde o svatební šaty, nebo o speciální upcyklovaný projekt na míru.

Proč slow fashion? Pokud to mělo nějaký zlomový okamžik a je za tím rozhodnutím příběh, sem s ním.
K textilu a ručním pracím mě vedla moje rodina, jelikož jsem v dětství tyto činnosti viděla běžně ve svém okolí. Vždy jsem to vnímala jako prostředek k relaxu a oddychu. Vždy, když jsem měla možnost být v přítomnosti mé babičky, která právě pracovala na velkém háčkovaném ubruse, celou místnost najednou zalila klidná atmosféra a radost z nádherných květů, které jí vznikaly pod rukama. Bavilo mě to, a proto jsem se rozhodla toto řemeslo studovat.


Můj vztah a názor na módu se vyvíjí spolu s mým náhledem a názorem na svět. Když jsem byla malá, módu jsem milovala především proto, že jsem si myslela, že dává člověku možnost odlišovat se a být jedinečným. Dneska už vím, že móda je proměnlivá a mění se společně s duchem doby. Vím, že nedává jednotlivci schopnost odlišovat se a být jedinečným. Tuto schopnost naopak jednotlivec propůjčuje módě. Momentálně proto hledám formy, které jsou věcné, ne extravagantní a dočasné. Myslím si, že je nesmírně důležité znovuobnovit zdravý vztah společnosti k textilu.

když babička pracovala na háčkovaném ubruse, místnost vždy zalila klidná atmosféra

Proč?
Protože módní průmysl je druhým nejšpinavějším průmyslem na světě a v neúnosné míře zatěžuje a znečišťuje naše životní prostředí. Je proto nutné abychom se zastavili, zvážili následky svého chování a začali podnikat kroky, které povedou ke zlepšení situace, řešení škod a k prevenci jejich vzniku. V současnosti jsou to právě designéři, návrháři či aktivisté věnující se udržitelné módě či fashion revolution, kteří ukazují její nové směřování.

 

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Jan Štěpánek VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

Teorie vyhnaného psa / Jan Stern > NP č.523 > Fejeton Existuje takový starý příběh z Pobřeží slonoviny. Místní král Ahoussi se tam jednoho dne dostal do jakési „krize legitimity“. Najednou jeho poddaným přestalo být jasné, proč by ho vlastně měli poslouchat. Ahoussi však znal tajemství moci, a tak jednoho dne vyhlásil přísný zákaz přítomnosti psů ve vesnicích. číst dále Zůstat aktivní / Štěpán Materna > NP č.523 > Startér Ať už si o společenské, politické nebo jakékoli jiné situaci v Česku myslíte cokoli, asi budete souhlasit, že více aktivních mladých lidí nemůže uškodit. Společnost Člověk v tísni jim jde naproti a rozhodla se je sama vyhledávat. V rámci projektu Jeden svět na školách uspořádala letos už třetí ročník soutěže Hledá se LEADr. číst dále Jsem pořád jednou nohou na ulici / prodejce Honza > NP č.523 > VIP Rozhovor V kavárně Veletržního paláce se prodejce Honza z Břevnova sešel s ilustrátorem Michalem Bačákem. A protože Honza píše a sám si své knihy i vydává, sešli se dva tvůrčí duchové, kteří si navzájem naprosto rozuměli. Domluvili se, že se oba proslaví, zbohatnou a budou se navštěvovat. číst dále Přeřaďte rychlost / Kamila Boudová > NP č.523 > Téma čísla Před třiceti lety se na světě objevil nový obchodní model. Majitelé prodejen, kteří dřív byli závislí na produkci designérů a značek, se rozhodli oblečení navrhovat a zadávat do výroby sami. Žádné čekání na novou sezonu, žádné zbytečně vyhozené peníze, které si značky fakturovaly. tenhle krok navždy změnil tvář módního průmyslu a dal vzniknout takzvaně fast fashion – rychlé módě. číst dále
celý archiv