NP č.513 > KulturaJeden svět: Lidská práva nejen v kyberprostoruJan Kalous

Letošní ročník festival Jeden svět nabídne hned dvacítku filmových premiér.

Stále větší část našich životů se odehrává ve virtuálním světě, a proto se i problematika dodržování lidských práv týká stále více kyberprostoru. Jak je to třeba s právem na soukromí, kolik toho o nás říkají naše on-line data a jak mohou být zneužita k porušování lidských práv? A jaké nové výzvy přináší rozmach sociálních sítí v off-line prostoru? O tom pojednává i letošní zahajovací film festivalu Jeden svět Čističi, který zachycuje práci, život a podmínky tzv. moderátorů obsahu na sociálních sítích. Bezejmenní lidé v bezejmenných budovách ve filipínské Manile tak rozhodují o tom, co uvidíme na své facebookové zdi. Film osobně uvede režisér Moritz Riesewieck. Nezůstane ale jenom u kyberprostoru – Jeden svět i letos nabídne pohled na problematiku lidských práv z mnoha různých, často nečekaných úhlů pohledu a přiveze filmy z 52 zemí světa. Soutěžní kategorie Jednoho světa 2018, tedy Mezinárodní soutěž, Českou soutěž a Máte právo vědět, jsme vám již nedávno představili. Vybrali jsme pro vás to nejzajímavější z několika tematických kategorií letošního ročníku Jednoho světa.


Za horizontem
Společným tématem dokumentů v kategorii Za horizontem je vzdálenost – ať už mezi kontinenty, lidmi či k sobě samému. Filmy se věnují destinacím za naším fyzickým, ale často i myšlenkovým obzorem. O rozmanitosti spojování vzdálených břehů svědčí i tři příběhy dospívání z Dálného východu – Stát se tím, kým jsem byl (r. Moon Chang-Yong, Jeon Jin) ze severu Indie, Příští strážce (r. Arun Bhattarai, Dorottya Zurbó) z Bhútanu a Nebe na dohled (r. Carol Salter), netradiční a citlivý portrét dívky pracující v čínském pohřebním ústavu. Internet, sociální sítě a další kybersvěty se staly novou realitou, v níž uživatelé proměňují, nebo naopak ukotvují svoje identity. Kategorie Jedna nula se zaměřuje na příběhy lidí, kteří v digitálních sítích uvízli. Oscarová režisérka Laura Poitras poté, co natočila portrét Edwarda Snowdena, zavádí diváky ve svém snímku Risk do úkrytu zakladatele WikiLeaks Juliana Assange. Film PreKrim (r. Matthias Heeder, Monika Hilscher) ukáže, jak se využívají velká data k predikování možných budoucích zločinů.

 

Zemětaje
Zhoršování stavu životního prostředí se stále nedaří zastavit ani zpomalit. Dokument Strážci Země (r. Filip Antoni Malinowski) se vrací do roku 2015 a zachycuje atmosféru a chování politiků na pařížské klimatické konferenci, která patřila k nejdůležitějším v historii. Film Poslední svého druhu válečné fotoreportérky Kate Brooks se věnuje problematice pytláctví, které každoročně zabije tisíce slonů a nosorožců. Brooks během své cesty zavítala také do zoo ve Dvoře Králové.

 

Ať žije život
Hrdinové kategorie Ať žije život boří zažité stereotypy a ukazují, jak se vydat vlastní cestou a užít si život po svém. Většinové zábavě se rozhodně vymyká jízda na dřevěných koních na tyči, která je velmi populární mezi teenagery ve skandinávských zemích. Této netradiční zábavě se věnuje film Revoluční koníček režisérky Selmy Vilhunen. Na hranice svých možností si sáhnou aktéři snímku Ultra, který dokumentuje přípravy běžců na Spartathlon – závod dlouhý 246 kilometrů. Zúčastnil se ho také samotný režisér Balázs Simonyi.


autor / Jan Kalous VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Dědictví versus exekuce. Co s tím? / Jan Kalous > NP č.492 > Poradna první pomoci Co se stanete, když je váš plat zatížen exekucí a vy do toho dědíte? co dělat v případě, kdy dědíte podíl rodinného majetku? jak zabránit tomu, aby vaše exekuce nedolehla i na majetek zbytku rodiny? číst dále Smrt v obalu / Jan Kalous > NP č.489 > Téma čísla Pokud člověk nepřistoupí k radikálnímu řešení a kupříkladu se nevrhne do jícnu sopky, jak to měl udělat antický filosof Empedoklés z Akragantu, musí počítat s tím, že s nějakým obalem přijde do kontaktu i po smrti. Jsou samozřejmě i kultury, kde to jde bezobalově, předpokládejme ale, že naprostou většinu z nás čeká nudná kremace či pohřeb do země vycházející z naší legislativy. číst dále Voda na čaj? Zmrzla / Libor Hruška, Jan Kalous > NP č.491 > Život prodejce Většina prodejců Nového Prostoru bydlí na ubytovnách, pár z nich ale mrazivé noci přečkává v extrémně spartánských podmínkách – jedni na podlaze opuštného domu, další v zahradní chatce bez kamen. O mezních situacích hovoří téměř nevzrušeně. Pátnáct pod nulou, to ještě jde. Při dvaceti už nám zamrzne voda v konvici. číst dále Tvá stopa / Libor Hruška, Jan Kalous > NP č.489 > Téma čísla Odpadky, které po sobě zanecháváme, jsou zátěží pro naši planetu. No, to je jasné jako facka. O tom se asi nemá smysl znova rozepisovat. My jsme se rozhodli na fenomén odpadu podívat z těch méně zjevných úhlů. Odpadky jsou totiž kromě jiného i úžasným zdrojem příběhů, na kterých lze ukázat nejen obecnější trendy vypovídající o naší civilizaci, ale i o konkrétních lidech a jejich osudech. číst dále