NP č.502 > KulturaNahoty vnější a vnitřníIvan Adamovič

Dvě výrazné výtvarnice nám na dvou poměrně velkých výstavách představují možnosti výtvarného výrazu. Veronika Holcová ve Vile Pellé a Lenka Klodová v Galerii Futura vás zavedou za hranice běžné reality, do divočiny.

Holcová se sugestivně před dvěma lety připomněla výstavou Pandora´s Box. Nyní přichází s výstavou Divočina, která jen zdánlivě odkazuje na přírodu Kanady, kde díky svému man­želu-diplomatovi malířka v posledních letech žije a pracuje. Na rozdíl od předchozí expozice tentokrát dominují větší plátna a olejomalby, které zcela zaplnily vilu Pellé v Bubenči. Jak upozorňuje kurátor Petr Vaňous, ačkoliv na plátnech vidíme stylizované krajiny, celek výstavy hovoří spíše o divočině v prostých věcech kolem nás, které mohou nabývat podivuhodných metamorfóz. Neboť to, co se na první pohled jeví jako fádní realita, již na druhý nabírá groteskních rysů. Podobně jako v seriálu Twin Peaks kontrastovala čistota kanadské přírody s temnými proudy života, i v dílech Veroniky Holcové vyjevuje skutečnost své snové jádro, neslučitelné s rozumovým uchopením světa.

Odhození posledního kusu prádla není velké finále, ale teprve začátek hry.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Ivan Adamovič VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články autora

Potíže s Bohémou / Ivan Adamovič > NP č.495 > Kultura Televizní seriál Bohéma rozvířil diskusi, jak to ostatně filmy režiséra Roberta Sedláčka umějí. Rozhodl se narušit obraz nejmilovanějších herců první republiky, navíc v tíživých časech okupace. A reakce byla bouřlivá. Chtěli jsme od režiséra a jeho odborného poradce, historika Petra Koury, zjistit, kam může tvůrce zajít v autorské licenci na dějiny. Kde je hranice mezí uměleckého zobrazení? číst dále Zakládání kyberkultury v Čechách / Ivan Adamovič > NP č.515 > Téma čísla První číslo časopisu Živel vznikalo v rámci debat snad šest let, v reálu snad rok a grafičce Kláře Kvízové posloužilo jako součást diplomky v ateliéru písma. Živel se pro grafiky stal pískovištěm, kde si mohli zkoušet nová písma - ke zděšení čtenářů odkojených Times New Romanem. číst dále Antifeministická antiutopie / Ivan Adamovič > NP č.517 > Kultura Na počátku 80. let natočil Tomáš Vorel studentský film To můj Láďa. Pro pamětníky se rázem stal klasikou. Eva Holubová tam ve své první roli kráčí ulicemi Prahy a v hlavě jí jede neustávající vnitřní hlas, záznam rojících se myšlenek podtržených hereččiným svébytným hlasovým projevem. Tragikomická momentka o marnosti do sebe uzavřených a donekonečna bloudících myšlenkových světů, iluzí, do kterých se tak rádi uzavíráme. číst dále Malíři dobrodružství / Ivan Adamovič > NP č.516 > Kultura Milovníci dobrodružných knih a ilustrací ve stylu Zdeňka Buriana mohou slavit. Na světě je první česká ucelenější publikace o výtvarnících, bez nichž bychom často nevěděli, jaký pohled měl vlastně Old Shatterhand, jak vypadaly čelenky indiánských bojovníků či hřebci pouštních beduínů. číst dále