NP č.499 > StartérZáchrankaŠtěpán Materna

Filip Maleňák a jeho tým stojí za skvělou aplikací, která vám sice neukrátí dlouhou chvíli v tramvaji, ale může vám nebo někomu jinému zachránit život.

Máme ve svých telefonech a tabletech aplikace, které používáme několikrát denně. Máme tam i takové, které jsme si stáhli, i když nám k ničemu nejsou, a máme tam dost možná i aplikace, o kterých vůbec nevíme. A měli bychom tam mít i aplikaci, kterou nechceme použít nikdy. Pokud ji ale použijeme, můžeme tím zachránit lidské životy. O jaké aplikaci mluvíme? O aplikaci Záchranka, za jejímž vývojem stojí rodák z Brna Filip Maleňák. Hlavním cílem aplikace, kterou si může do svého telefonu nainstalovat zdarma každý, je zkrácení času příjezdu Zdravotnické záchranné služby na přesné místo události a zvýšení šance na včasné ošetření, v extrémních případech i na přežití, při nehodách a úrazech, a to díky GPS signálu.


Jak všichni víme, volání na tísňovou linku 155 má svá základní pravidla, jejichž dodržení usnadní práci záchranářů. Důležité je udat operátorům tři informace: kdo volá, odkud volá a co se stalo. Dispečer na druhé straně je vysokoškolsky vzdělaný zdravotnický pracovník, který je schopen vás po telefonu navigovat. Pokud si ale pamatujete alespoň tři nejdůležitější body, které je potřeba sdělit, probíhá celá komunikace plynule. Udání vaší co nejpřesnější polohy bývá však často složitější, než se zdá.


Představte si, že jste svědky pádu cyklisty uprostřed lesů. Popsání přesné polohy, kde se zraněný nachází, je rázem komplikované. Právě v této situaci pomůže aplikace Záchranka. Na svém mobilním telefonu si rychle kliknete na ikonu aplikace a stisknutím jediného tlačítka tak vytočíte linku 155. Současně s vytočením 155 váš chytrý telefon během okamžiku odešle i vaši přesnou polohu díky GPS. Následně budete přepojeni na záchrannou službu příslušného kraje. Kromě vytočení tísňové linky zašle aplikace i datovou zprávu nebo v případě, že nemáte datové připojení, SMS zprávu s vaší polohou a v aplikaci přednastavenými údaji o vašem zdravotním stavu. To, že je aplikace pomocníkem k rychlému přivolání záchranné služby i v náročném terénu, dokazuje Filip Maleňák na konkrétním příběhu: „Záchranná služba přijala loni v létě tísňové volání na linku 155 od zraněného cyklisty. Jednalo se o mladého sportovce, který se v lesním sjezdu těžce zranil a silně krvácel. Díky použití mobilní aplikace Záchranka byla poloha zraněného stanovena s přesností na 5 metrů a záchranná služba vyrazila na udané místo. Především díky přesné lokalizaci zraněného došlo k důležité úspoře času. Ten, jak se později ukázalo, hrál významnou roli při záchraně. Pacient rychle ztrácel krev a jen díky přesné lokalizaci byl nejen zachráněn, ale celý incident se obešel i bez trvalých následků."


Aplikace oslavila v březnu letošního roku své první narozeniny a k dnešnímu dni se může pochlubit skvělými výsledky: do svých telefonů si ji stáhlo již téměř 400 000 uživatelů, přijala 8000 nouzových volání, ze kterých byly v 850 případech vyslány zdravotnické záchranné služby na pomoc pacientovi, každý den je využita 30x pro volání. V průběhu května představili její vývojáři také mnoho dalších zásadních novinek. „Spustili jsme nové zdokonalené nastavení pro neslyšící. Ti tak mohou nově při volání na tísňovou linku v přehledné obrázkové tabulce zvolit, s jakým problémem záchrannou službu kontaktují. Pro krizové situace, kdy nemá volající staženou aplikaci a jejím stahováním by se zbytečně ztrácely cenné minuty, je tu další novinka: nouzové tlačítko jako webová verze aplikace, ke které stačí mít pouze internet v telefonu. Lidem bude pomáhat také webová verze databáze, kde najít nejbližší automatizovaný externí defibrilátor. Každý, kdo vyráží na horskou túru nebo kamkoliv, kde hrozí nebezpečí, jistě ocení možnost zapsat dočasnou informaci, která může pomoci k případné záchraně," přibližuje Filip Maleňák. Zmíněnými novinkami vývoj aplikace zdaleka nekončí. Letos v létě bude aplikace fungovat i v Rakousku. Díky grantovému programu Nadace Vodafone Rok jinak, který umožňuje lidem z byznysu na rok pracovat pro neziskovou organizaci za svůj původní plat, získal Filip Maleňák důležitou spojenkyni, IT specialistku Pavlínu Zemanovou ze společnosti Vodafone. Společně právě nyní pracují na vývoji chytrých náramků, které budou fungovat na podobném principu jako aplikace Záchranka. Pomoci by měly zejména seniorům, kteří si se smartphony příliš nerozumějí či sportovcům, kteří vybíhají do přírody a nechtějí mít s sebou mobilní telefon.


autor / Štěpán Materna VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Nejdřív střecha / Štěpán Materna > NP č.516 > Startér Vojtěch Sedláček v rámci svých firem ProVás a Obslužná zprostředkovává práci osobám se zdravotním omezením. „Když jsem ale zkoušel zaměstnávat lidi bez domova, zjistil jsem, že to nejde. Hledal jsem tedy jiné způsoby, jak jim pomoci, a narazil na koncept Housing First,“ popisuje začátky projektu Nejdřív střecha. číst dále 5 věcí, které jsem se dozvěděl o moderní kaligrafii / Štěpán Materna > NP č.532 > DIY Jak u psaní správně sedět a dýchat, kdy má být linka tenká a kdy má být naopak tlustá? Jak se dá psát kávou nebo vývarem z černého bezu? A k čemu je vlastně dobré umění krasomalby v době, kdy si můžeme posílat elektronické vzkazy vyvedené některým z nabídky tisíců písem? Co vás čeká, přihlásíte-li se na kurz moderní kaligrafie, zjišťoval Štěpán Materna. číst dále Z pokoje do pokoje / Štěpán Materna > NP č.533 > Příběh Re-use centrum, které dává starému nábytku nový život. číst dále Porcelánový šperk / Štěpán Materna > NP č.529 > DIY Když vejdete do sklepa jednoho obyčejného smíchovského činžovního domu, první, co uvidíte, jsou police plné nádobí a keramických objektů všech velikostí a tvarů. A když píšu plné, mám na mysli, že kdyby se  tu místo workshopu konal večírek, museli by všichni držet své skleničky a šálky v ruce, protože i kdyby je  dokázali někam odložit, už by je pak nikdy nenašli. číst dále
celý archiv