NP č.485 > Kultura | Výtvarné uměníNezradil jsem vlastJiří Ptáček

Zatčení ruského umělce Olega Vorotnikova v Praze je další zkouškou naší politické zralosti.

Zpráva z pondělí 19. září o zatčení Olega Vorotnikova, zakladatele a čelného představitele umělecké skupiny Vojna, změnila záměr přinést čtenářům Nového Prostoru polemiku se založením Svazu sovětských umělců a s jeho Manifestem radikálního realismu, který napsali Vasil Artamonov, Alexey Klyuykov, Avděj Ter- -Oganjan, Dominik Forman a Michael Hauser. „Případ Vorotnikov“ si ale takovou změnu žádá. České soudnictví a politickou reprezentaci totiž staví do situace, kdy rozhodnou o osudu člověka, jehož případné vydání do Ruska by vedlo k procesu srovnatelnému s procesem s aktivistkami Pussy Riot.

Voina Wanted

Na podzim roku 2011 měla Vojna v Praze výstavu s výmluvným názvem Voina Wanted. Na výstavních plochách galerie Artwall pod Letenskými sady tehdy prezentovala velkoplošné plakáty s fotografiemi oběšenců a krátkými prohlášeními jako „nenapadl jsem veřejného činitele“, „nepodněcoval jsem k nenávisti“, „neurazil jsem hlavu státu“, „nebyl jsem špión“ či „nezradil jsem vlast“. Odmítala jimi nařčení, jichž se jí dostalo po sérii veřejných, politicky angažovaných protestních akcí v letech 2007 až 2010. Jakkoli ta vždy byla pro mnoho lidí nepřijatelně „přes čáru“ (kupříkladu převracení policejních vozů během akce Palácová revoluce v roce 2010), vyšetřování členů Vojny naznačovalo, že jejich potrestání je především politickým zájmem režimu represivně potlačujícího domácí opozici. 

 

Vorotnikov s manželkou Natalií Sokolovovou, rovněž členkou skupiny, kvůli opakovaným potížím s policií a hrozbě trestu opustili zemi. Na Vorotnikova byl následně vydán mezinárodní zatykač. Jejich zadržení v Praze, kde se Vorotnikov mimo jiné zúčastnil coby řadový posluchač sjezdu zmíněného Svazu sovětských umělců, přitom ihned vyvolalo otázky, zda bude vyhoštěn do Švýcarska, kde má s rodinou požádáno o azyl, anebo bude vydán ruským úřadům.

Čert na zdi?

Ještě tu noc, kdy se objevila informace o Vorotnikovově zadržení, vznikla na sociální síti Facebook skupina za jeho propuštění. Založil ji Dominik Forman, šéfredaktor časopisu Solidarita a také malíř a člen nového uměleckého svazu. Situaci považoval za vážnou a na žádost Nového Prostoru k ní vydal krátké prohlášení. Hned následujícího dne ale redakci zpravil, že umělec již byl propuštěn. Údajným důvodem ke kontrole dokladů policií měl být malicherný přestupek, na základě kterého ovšem bylo zjištěno, že Vorotnikovovi nemají oprávnění pobývat v České republice. Forman zdůraznil, že se podle jeho názoru rozhodně nejednalo o politicky motivovaný čin, ale o běžnou proceduru. Městský soud v Praze pak ve středu 21. září rozhodl neuvalit na Vorotnikova vazbu a přijal písemné prohlášení, že umělec-aktivista neopustí Českou republiku a podrobí se vydávacímu řízení.

 

Přestože se tak pro něj situace prozatím obrací k lepšímu, lze předpokládat, že ruské úřady využijí příležitosti a budou usilovat o jeho vydání. Zůstane-li toto jedním z možných scénářů dalšího vývoje, bude zapotřebí sledovat, jak se k případu postaví soud a ministr spravedlnosti, na jehož úsudku v podobných případech záleží nejvíce. Zároveň ale i nám klade Vorotnikovův případ otázky, na které si musíme umět odpovědět. Při některých akcích skupiny Vojna došlo k poškozování cizího majetku, za což se nepochybně mají zodpovídat před soudem. Má hrát v našem posuzování činnosti Vojny význam, že je označována jako umění? A jaký postoj je třeba zaujmout, panují-li vážné pochybnosti o nestrannosti soudního systému? 

 


autor / Jiří Ptáček VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Na fotografiemi zabitých / Jiří Ptáček > NP č.376 > Kultura | Výtvarné umění Nakladatelství Paseka vydalo rozsáhlý esej americké teoretičky fotografie Susan Sontagové o fotografiích lidského utrpení a válečné reportáži.   číst dále Jak umění vykládat dětem / Jiří Ptáček > NP č.450 > Kultura | Výtvarné umění Kniha Proč obrazy nepotřebují názvy je ojedinělým pokusem přiblížit moderní umění mladým čtenářům. číst dále Nechte růst špendlíky / Jakub Holzer, Jiří Ptáček > NP č.413 > Rozhovor Jeho vršovický ateliér jako by obývalo mnoho pohádkových postav, které tu po sobě zanechaly bizarní artefakty a fragmenty tajuplného záměru. František Skála zde již šestnáct let vytváří svět, který odráží jeho duši víc než ten za okny. číst dále Umění přestane býti uměním / Jiří Ptáček > NP č.452 > Kultura | Výtvarné umění Z plánované výstavy o brněnském Devětsilu se vyklubala výpověď o obecnějších rysech avantgardy. číst dále Dva klíče z klíčové sochy / Jiří Ptáček > NP č.349 > Kultura | Výtvarné umění Když Jiří David vyjde do ulic, nevrací se s prázdnou. Jako klaun předvádí starou show, ale opět přicházejí ovace. Lidé milují "uličníka".   číst dále Umělec se zavázanýma očima / Jiří Ptáček > NP č.384 > Kultura | Výtvarné umění Na výstavě Jiřího Kovandy a Lumíra Hladíka v pražském výstavním prostoru Svit poutají pozornost především práce druhého z nich. Kurátorka Pavlína Morganová totiž zmapováním jeho tvorby znovu napsala téměř vygumovanou kapitolu českého akčního umění 70. let 20. století.   číst dále Morafani / Jiří Ptáček > NP č.426 > Kultura | Výtvarné umění Osobnosti spojené s uměleckou skupinou Rafani se v různých personálních konstelacích přičinily hned o tři paralelní výstavy v brněnském regionu. číst dále Batmanův Nový Zákon / Jiří Ptáček > NP č.328 > Kultura | Výtvarné umění Na pulty českých knihkupectví se dostal kultovní komiks Scotta McClouda. Je to definitivní důkaz, že žánr dospěl a bere se u nás vážně. číst dále
celý archiv