NP č.479 > Kultura | FilmFilmová báseň ze staré ČínyMartin Šrajer

Čínská dynastie Tchang, jež vládla od sedmého do desátého století, vytvořila ideální podmínky pro rozvoj umění. Právě básně Tu Fa, Li Pa nebo Wang Weje vás dostanou do vhodného rozpoložení pro sledování akčního a současně zenového Assassina.

Pro tchajwanského režiséra Chou Siao-siena je Assassin první výpravou do vzdálenější minulosti a zároveň prvním odklonem od dosud preferovaného žánru realistických sociálních dramat (Čas žít, čas umírat, Město smutku). Motivem pomsty, bojovými scénami nebo zasazením do mytické paralelní historie s vlastními zákony fyziky a cti náleží Assassin mezi filmy s bojovým uměním zvané wuxia, v nichž má akce vždy zároveň filozofický a spirituální rozměr. Dosud neprobádané období a neozkoušený žánr jsou dva důvody, proč na sebe nový f ilm předního představitele tchajwanské nové vlny nechal čekat dlouhých osm let.

Neuspěchaným tempem pomalých dlouhých záběrů vyprávěný příběh byl inspirován staročínskou legendou o dívce urozeného původu, která je odvedena od své rodiny a vytrénována k zabíjení lidí. V černobílém prologu vidíme Nie Yinniang již jako dospělou ženu, která čelí dilematu, zda zabít muže, který si zrovna hraje se svým potomkem. Když zadaný úkol splnit nedokáže, je poslána do svého rodného kraje s pověřením odstranit svého bratrance – vlivného politického a vojenského vůdce.

Yinniang tak čeká opětovné shledání s dávno opuštěnou rodinou i konfrontace s emocemi, jakými jsou láska a soucit, které během svého třináctiletého exilu musela vytěsnit. Rozplétání vztahů mezi postavami bude obzvlášť pro diváka neznalého tradičních čínských vyprávění velkou výzvou. Nelze přitom tvrdit, že by nám režisér, který se nezdržuje expozicí a představováním postav, podával pomocnou ruku. Dokáže-li si přesto získat a udržet vaší pozornost, pak zásluhou dechberoucích obrazů.

 

Umění mistrů

Krása filmu je zčásti výsledkem pečlivého průzkumu historických pramenů. Siao-sien se snažil lépe pochopit jazyk 9. století a co nejvěrněji napodobit tehdejší architekturu a oblékání. Mimořádná pozornost byla věnována navenek podružným detailům interiérů, exteriérů i kostýmů, ušitým ze stejných materiálů, jaké se používaly tisíc let zpátky. Filmaři si díky autentickým objektům nemuseli vypomáhat speciálními efekty ani umělým dosvěcováním záběrů, které tak připomínají realistické malby.

Malířská práce s barevnými kontrasty a rytmické střídání poklidných pasáží s rychlou akcí filmu dodávají na dynamice, a drama tak nevzniká jen z pohybu, ale také z nehybnosti, která mu předchází a vyvolává očekávání. Akční scény jsou přitom nezvykle snímány zpovzdálí, jako pouhý doplněk k hlavnímu programu. Také tímto způsobem nás film vede k tomu, abychom v precizně komponovaných záběrech pátrali pohledem, vychutnávali si je v jednotlivých vrstvách a nechávali je – stejně jako verše čínských básníků – dlouho doznívat.

Assassin je ukázkou největší filmařské ukázněnosti, která dala vzniknout ojedinělé audiovizuální harmonii. Divák, jenž netrvá na vtahujícím a dokonale srozumitelném příběhu a je schopen a ochoten nejen poslouchat slova, ale také „číst“ obrazy, bude odměněn zážitkem, na jaký se nezapomíná.

 

Nie yin niang, r. Chou Siao-sien, Tchaj-wan, Čína, Hongkong, 2015, 105 min


autor / Martin Šrajer VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Život jako křížovka / Martin Šrajer > NP č.452 > Kultura | Film Mezi letošní oscarové favority patří Kód Enigmy, který ač nese vnější znaky životopisného dramatu, mnohem uspokojivěji funguje jako napínavý thriller se středobodem v podobě nesmělého nerda. číst dále O terapii, sexu a obrně / Martin Šrajer > NP č.417 > Kultura | Film     John Hawkes zkouší přijít o panictví s Helen Hunt v netradiční love story Sezení, která se opatrně dotýká tabuizovaného tématu sexuality tělesně postižených.     číst dále Working class hero / Martin Šrajer > NP č.422 > Kultura | Film Neill Blomkamp, ve svém debutu, syrovém sci-fi District 9, potěšil milovníky přímočarých žánrových titulů i diváky vyžadující serózní komentář k aktuální socio-politické situaci. Jak úspěšný je jeho druhý film, který se snaží o totéž? číst dále Konec jedné éry / Martin Šrajer > NP č.462 > Kultura | Film Teprve na festivalu v Karlových Varech mohli čeští diváci na velkém plátně poprvé vidět nový film Paula Thomase Andersona, adaptaci stejnojmenné knihy Inherent Vice. číst dále Škola hrou / Martin Šrajer > NP č.443 > Kultura | Film Přinejmenším od doby, kdy Ernst Lubitsch odjel do Hollywoodu, se rozšířil stereotyp, že Němci nemají smysl pro humor. Komedii Fakjů pane učiteli můžeme vnímat jako úspěšný pokus toto přesvědčení nahlodat. číst dále Kupředu do minulosti / Martin Šrajer > NP č.435 > Kultura | Film Skutečný životní příběh muže, který ani čtyřicet let po skončení války nepřestává bojovat. číst dále V Llewynovo nitru / Martin Šrajer > NP č.433 > Kultura | Film Tři roky po westernu Opravdová kuráž se bratři Joel a Ethan Coenovi pokoušejí proniknout do duše dalšího ze svých smolařských hrdinů. A jako v jejich kafkovském Bartonu Finkovi nebo apokalyptickém Seriózním muži se jim to daří minimálně stejně dobře. číst dále Jedné noci v jednom městě / Martin Šrajer > NP č.468 > Kultura | Film Snímek Victoria, natočený v jediném záběru, se po své premiéře na Berlinale   dostal díky festivalu Be2Can také do našich kin.     číst dále
celý archiv