Identifikátor služby: 5874017
Forma služby: Ambulantní, terénní
Místo poskytování služby: Příční 4, 602 00 Brno
Telefon: 545 217 297, 773 153 380
e-mail: dcbrno@novyprostor.cz
Najdete nás na facebooku: Nový Prostor Brněnské Denní Centrum
Služba je financována ze sbírky Nového Prostoru Z příspěvku z vlastní hospodářské činnosti (prodej časopisu)
a) základní sociální poradenství:
- poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb uživatele a o jiných formách pomoci (dávky hmotné nouze, dávky sociální pomoci,...), zprostředkování kontaktu na návazné služby
- poskytnutí informace směřující k řešení nepříznivé sociální situace konkrétního uživatele
- poskytnutí informace o základních právech a povinnostech uživatele zabraňující sociálnímu vyloučení a závislosti uživatele na poskytované službě
b) nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností vedoucích k sociálnímu začleňování:
1. nácvik obsluhy běžných zařízení a spotřebičů
2. nácvik péče o domácnost, například péče o oděvy, úklid, drobné údržbářské práce, chod kuchyně, nakupování
- pomoc při sestavování osobního rozpočtu
- vedení uživatelů k péči o zevnějšek a čistotu oděvu, dodržování osobní hygieny
- podpora v řešení situací spojených s nadužíváním alkoholu
- možnost nácviku úklidu, vedení k udržování čistoty v prostorách služby
- trénink nákupů – uživatel si stanoví, co bude nakupovat, kolik peněz je potřeba, sepíše seznam s nákupem. Ze začátku je možné nakupovat s dohledem klíčového sociálního pracovníka.
3. nácvik péče o děti nebo další členy domácnosti
- poradenství v oblasti péče o děti (výživa, výchova, hygiena)
4. nácvik samostatného pohybu včetně orientace ve vnitřním i venkovním prostoru
- nácvik práce s mapou
5. nácvik dovedností potřebných k úředním úkonům
- nácvik dovedností potřebných k úředním úkonům (např. vyplňování formulářů na úřadech, žádosti o vyřízení dokladů, vyplňování složenky apod.)
c) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
1. doprovázení dospělých do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na zájmové aktivity a doprovázení zpět
2. nácvik schopnosti využívat dopravní prostředky
- trénink cestování, popř. zaměření na práci s riziky (rizikové plány)
- informování o pravidlech a možnostech MHD, možnost hledání v jízdních řádech (např. na www.dpp.cz), pomoc při vyřízení jízdenky
- práce s mapou (i internet)
3. nácvik chování v různých společenských situacích,
- tréninkové a společenské akce (např. snídaně, výlety, návštěva kina, divadla)
- nácvik dalších situací, např. příprava na pracovní pohovor, trénink, jak se chovat na veřejnosti, komunikační dovednosti, předcházení konfliktním situacím, kurz-přednáška asertivity, nácvik pravidel slušného chování, nácvik plánování spánkového a odpočinkového režimu, plánování jídelníčku, dodržování pitného režimu, problematika společného bydlení, jak vycházet s penězi.
4. nácvik běžných a alternativních způsobů komunikace, kontaktu a práce s informacemi
- nácvik komunikačních dovedností
- dorozumívání s lidmi s postižením či se znevýhodněním alternativním způsobem (např. piktogramy, písemná forma apod.)
- trénink práce s informacemi a informačními zdroji – zejm. asistence při práci na počítači, práce s internetem, využívání e-mailu, trénink telefonování, psaní sms apod.
- počítačová gramotnost- mail, CV, vyhledávání informací, obsluha mobilu
- pomoc s hledáním práce, zájmových či vzdělávacích aktivit
- pracovní koučování (hledání pracovních příležitostí)
d) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
- upevňování získaných motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností,
- nácvik dovedností pro získání a udržení pracovního uplatnění v rámci individuálních konzultací
e) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
1. podávání informací o možnostech získávání rehabilitačních a kompenzačních pomůcek
2. informační servis a zprostředkovávání služeb,
- zprostředkování kontaktu s dalšími organizacemi – kontakty na návazné a doplňující služby (adresář služeb)
- pomoc s vyřízením dávek (výpočet, asistence při vyřizování)
- pomoc s vyřízením dokladů (OP, ŘP, kartička ZP, výmazy z RT)
- pomoc s řešením dluhů (exekuce, odvolání, pomoc s vyřízením splátkových kalendářů)
- hledání ubytování (internet, e-mail, telefonicky, osobně)
- administrativa (příprava potvrzení o službě, kopírování dokumentů, tisk fotografií apod.)
Cíle spolupráce s uživatelem v rámci poskytované služby sociální rehabilitace
- zastavení sociálního a společenského propadu uživatele způsobeného nedostatkem finančních prostředků (a nemožnosti si je vydělat na otevřeném trhu práce či jiným legálním způsobem)
- vyřešení osobních témat, která dotyčného do obtíží přivedla (např. pomoc s řešením dluhů, vyřízení splátkového kalendáře, podpora při hledání zaměstnání na otevřeném trhu práce apod.)
- posílení sebevědomí, samostatnosti a nezávislosti uživatele a následně jeho znovu začlenění do běžného života
- rozvoj či udržení stávajících dovedností uživatele (uživatelům, kteří nechtějí anebo nemohou svoji osobní situaci zlepšovat, pomoci alespoň v tom, aby se neprohluboval jejich sociální propad, a to buď setrváním v našem programu anebo zprostředkováním zapojení do sociálních služeb jiných organizací)
Cílovou skupinu tvoří hlavně osoby bez přístřeší, osoby žijící v sociálně vyloučených komunitách, osoby s chronickým onemocněním či tělesným postižením (ohrožené bezdomovectvím), osoby v krizi (ohrožené bezdomovectvím), osoby, které vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života ohroženy (ohrožené bezdomovectvím), senioři a etnické menšiny (ohrožené bezdomovectvím).
Uživatel může kdykoli ukončit spolupráci s Novým Prostorem, a to i bez uvedení důvodu.
V průměru využívá ročně denní centrum 60 uživatelů, z toho 40 mužů a 20 žen.
Děkujeme našim donátorům za jejich podporu.
Pokud chcete pomoci a přispět na projekty, které připravujeme pro lidi bez přístřeší a lidi v těžké životní situaci, můžete zaslat svou finanční pomoc přímo na náš sbírkový účet:
340 307 2379/0800.
Ze sbírkového účtu financujeme pro naše prodejce: například ubytování či doprava, úhradu odborných služeb (psycholog, právník apod), úhradu vzdělávacích a ostatních akcí, potraviny, pitný režim, motivační odměny, příspěvky na sprchu. Dále pak náklady spojené s porovozem sociální služby sociální rehabilitace (např. část úvazku sociálních pracovníků).