Archiv starších čísel

Roboti už jdou NP č. 379 Ročník 2011

Fejeton

Růžová svoboda / Jan Stern Tak do Prahy zase přivezli to umělecké veledílo, ten růžovej tank, symbol to svobody. Vždycky jsem byl jeho fanouškem, ba jsem fanouškem samotného principu. Želbohu, ten princip je nemístně potlačován.  

Pošli to dál

Brazilci v Čechách / Martina Křížková Možná jste si toho také všimli, možná je to jen důsledek nečekané souhry okolností. Po několika pracovních dnech mimo hlavní město, po návštěvě několika vesnic, měst a městeček, kde bylo třeba bavit se s množstvím neznámých lidí, má autorka těchto řádek pocit, že objevila nový český rituál.   Seriál o krmení božstva / Andrea Novotná Už několik let běžící seriál „řecká krize“ nám nabídl další epizodu.   Svoboda růžových brýlí / Alexandr Budka Událostí počínajícího léta se v Praze stal dočasný návrat růžového tanku v rámci týdne svobody. Ten pořádala ops Opona, prý v připomínce stažení sovětských vojsk z Československa.  

Téma čísla

Člověk a jeho stroj / Josef Krob Vytvořit umělou bytost usiluje lidstvo odpradávna. S technologickým vývojem se však ocitá před palčivými otázkami: Kdo jsou roboti? A kdo jsme my?   Robo, střílej! / Matthias Monroy Armáda a policie jsou v nasazování robotů na samotné špici. Ostrými se střílí již dávno. Do budoucna by systémy měly operovat zcela autonomně a ve větších skupinách.   O mostech mezi hudbou a lidmi / Markéta Vinkelhoferová, Jaroslav Fiala Spojení hudby a nejmodernějších technologií může vyústit do vzniku pozoruhodných nástrojů, léčby těžkých nemocí i poznávání sebe sama. Americký skladatel Tod Machover se o to pokouší už řadu let v sepjetí s vírou v lidskou tvořivost a změnu k lepšímu.  

Dějiny přítomnosti

No limit / Raveboy Přiznejte se! Kde jste poprvé zaslechli rapování, monotónní elektrorytmus nebo snad dokonce výrazy „techno“, „house“ či „extáze“? Pokud jste v osmdesátých letech nepřijímali západoevropské vysílání, museli jste se s těmito fenomény setkat v hudebních skladbách, které rozvibrovávaly hitparády na počátku devadesátých let a pro něž se následně ujal výraz „eurodance“.  

Referát

Malý velký bratr LifeLog / Ester Danelová Ráno vstanu a uvařím si kafe. Na chytrém telefonu zkontroluji svůj spánkový rytmus a přerovnám si náramek na měření tepu a galvanického napětí - přes noc jsem se pod ním zpotila. Na krk si zavěsím kamerku a na rameno krokoměr s diktafonem. Zhluboka se nadechnu a všechno to zapnu. Den může začít.  

Rozhovor

Bezdomovcem v zemi samurajů / Tomáš Havlín Předtím, než se šla Kajoko Jakuwa podívat na stávku odborářů, sešli jsme se k rozhovoru v jedné pražské kavárně. Má bezdomovec duši? A může být samuraj?  

Reportáž

Česká práce / Martina Křížková, Andrea Novotná Lidé, kteří stojí za masivním zneužíváním zahraničních dělníků v českých lesích, se zapletli již dříve ve Vietnamu. Podvod, na který upozornil Nový Prostor letos v lednu, tentokrát však přímo z Hanoje.  

Ženská stránka

Víno a belgické pralinky / Margita Mucki Před létem není úniku, teploty vzůru letí a dálavy, ba i místa blízká, nás hypnoticky vedou k nicnedělání zvanému dovolená. V tomto období valná část populace dříve či později sáhne po knize. Kdo zaručí lepší zábavu? Hrdina nebo hrdinka?  

Kultura | Výtvarné umění

Foťák na tváří, fotografie v hlavě / Jiří Ptáček Galerie Jiří Švestka po delší době představuje kmenovou autorku, fotografku Markétu Othovou. Upozornění: tento text neprozrazuje pointu.  

Kultura | Literatura

Mít vždycky v záloze láhev vodky / Tereza Marečková Bohémové, imigranti, alkoholici, intelektuálové, přízraky postmoderní a postindustriální Evropy v povídkovém souboru ukrajinského básníka Serhije Žadana, Big Mac.  

Kultura | Hudba

Brno je zlatá loď (alternativy) / Karel Veselý Výběr coververzí a remixů Brzo na mě přijde řada připomíná brněnskou alternativní hudbu osmdesátých let optikou jejích současných pokračovatelů, jako jsou Květy, Čokovoko nebo Dva.  

Kultura | Divadlo

Třikrát o válce / Marta Harasimowicz Inscenace monumentálního protiválečného díla zkoumá ničivou sílu médií a diskurzu ve světě těsně před zkázou lidstva.  

Kultura | Film

Národní velkokýč / Jan Kolář Pravděpodobně by už nebylo nutné vytahovat na světlo dramaturgické a režijní nedostatky Lidic Petra Nikolaeva, už toho o nich bylo mnohokrát a dostatečně napsáno jinde. Nikolaevův snímek, který už měsíc dominuje návštěvnosti českých kin, však doprovází zajímavý paradox, o němž stojí za to se zmínit.  
celý archiv