NP č. 294 | Vánoční pohádka

Titulní strana

Vánoce na dohled (Jan Jirák)

Aspoň na pár dnů v lepším světě (Vít Poláček)

Místo zvěřiny nudle s mákem - rozhovor se Zdeňkem Troškou (Tomáš Bojar, Ivo Bystřičan)

Nic, co zvenčí vchází do člověka, nemůže ho znesvětit (Bohumil Doležal)

S vysavačem proti rituálu (Jan Keller)

Ekonomika pod stromečkem (Vladimír Pikora)

Příloha organizace Unicef

Křížovka

Spálené prsty Django Reinhardta - vánoční povídka (Eugen Liška)

Komiks

Co se skrývá za závojem (Marcela Zoufalá)

Zasaď strom, rozvěs šňůry, rozdej křídy (Tomáš Bojar)

Je nebezpečné ztratit odvahu k novým počátkům - rozhovor s páterem Prokopem Peterem Siostrzonkem (Tomáš Bojar)

Pot na čele Václava Špály (Jiří Ptáček)

Bát se lze všelijak (Klára Listopadová)

Osamělí muži s laptopem (Jiří M. Špičák)

Fetišistický charakter kapitálu a jeho tajemství (Petr Šourek)

Nedůsledně spojená Evropa (Dominika Prejdová)

Nový Prostor není jenom časopis (koordinátoři projektů NP)

Prodejci a mlask (Eva Bořutová)

 

 

 

Milé čtenářky, milí čtenáři,


Časopis Nový Prostor spatřil světlo světa před 8 lety. Vystřídalo se v něm vícero redakcí, s nimiž prožil etapy různých tváří, obsahů i úspěšnosti. Každopádně obstál, přežil, vytrval. On i jeho prodejci. Osm let je dlouhá doba na to, aby se alespoň zčásti změnilo vnímání jak samotného časopisu, tak i těch, kteří jsou s ním neoddělitelně spjatí.
Během posledních měsíců jsme se snažili oslovit některé komerční subjekty s dotazem, zda by neměly chuť Nový Prostor nějakým způsobem podpořit - inzercí nebo uvolněním prostoru pro naši kampaň. Výsledky této snahy nás moc nepotěšily. Stále narážíme na to, že jsme v jejich pohledu málo atraktivní partner a to i přes to, že prodejnost časopisu není ve srovnání s jinými tiskovinami zanedbatelná. Pro veřejnou tvář případných partnerů se jednoduše více hodí podporovat děti nebo zvířátka. Nic proti. Dokonce by se slušelo říci „díky Bohu" za to, že firmy začlenily do svých programů nejrůznější druhy charitativní a sociálně prospěšné činnosti. Nový Prostor však, omlouvám se za to přímé označení, v očích většiny z nich „páchne". Převládá pocit, že je to ten „časopis bezdomovců, kteří si za svou situaci mohou sami." Prodejci Nového Prostoru se svými osudy však rozhodně nevejdou pod nálepku „bezdomovec". Stačí se podívat pozorněji. A to nejen na ně, ale třeba i na to, jak fungují „streetpapery" v jiných zemích.
Minulý týden mi zazvonil telefon. Volali z galerie Art Factory. Dánský grafik Jens D. Nielsen, jehož dílo právě vystavují, potkal na ulici prodejce Nového Prostoru a rozhodl se, že veškerý výtěžek ze vstupného na jeho výstavu i z prodeje jeho vystavených děl věnuje na podporu prodejců Nového Prostoru a jeho časopisu. Dorazila jsem na vernisáž mu poděkovat. Čekala jsem extravagantního umělce, namísto toho jsem se setkala s člověkem, který je velmi skromný a sám nemá ve svém životě vždy zrovna na růžích ustláno. A tak ještě jednou moc děkujeme, pane Nielsene. A děkujeme i vám, čtenářům Nového Prostoru za další rok, který jste s námi strávili.

 

Přeji vám za celou redakci krásné Vánoce a šťastný nový rok 2008!

 

Veronika Hrdinová

 

celý archiv